ІДЕНТИЧНІСТЬ ТА КУЛЬТУРНІ СТЕРЕОТИПИ НА ТЛІ СОЦІАЛЬНО-ЕКОЛОГІЧНИХ СТРАТЕГІЙ (The cultural identity in the context of socio-ecological diversity)

Годзь, Н. (Godz N.) (2014) ІДЕНТИЧНІСТЬ ТА КУЛЬТУРНІ СТЕРЕОТИПИ НА ТЛІ СОЦІАЛЬНО-ЕКОЛОГІЧНИХ СТРАТЕГІЙ (The cultural identity in the context of socio-ecological diversity). Наукові записки Національного університету "Острозька академія". Серія "Культурологія", Вип.14 (Ч. 1). pp. 47-59.

[thumbnail of 7.pdf] PDF - Published Version
Download (243kB)

Анотація

Запропонованою статтею ми продовжуємо розглядати питання
розуміння ідентичності як механізму самовизначення в навколишній
дійсності. Ідентичність розуміється як гнучкий та схильний до розвитку

процес самоототожнення, співвідношення будь-чого з аналізом

власного «Я». Ідентичність – це певний ідеальний образ, стандарт,

до якого скеровано зусилля та рух індивіду. Ми відзначаємо в
ідентичності унікальну концентрацію, співвідношення між намаганням
бути
«подібним»,
«відповідним»
із
протилежним
рухом
до
«знаковості»
та
«унікальності».
Також
услід
за
іншими
дослідниками
ми

відзначаємо

негативні тенденції у суспільстві, через які за допомогою

механізмів підміни, містифікації та ідеологічної обробки може
викривлюватися природний процес формування ідентичності (The article is devoted to the problem of understanding identity as selfdetermination
in
the
surrounding
world.
Identity
is
understood
as
a
flexible

and

developing process of self-identification, i.e. of correlation of something

there is with yourself. This is a certain ideal image, a standard every
individual
looks
to.
We
point
out
a
unique
combination
of
striving
for

«sameness»,

«matching» along with the opposite strive for «otherness»
and «uniqueness». In our opinion a powerful motivating factor in the process
of
personal
identity
formation
(along
with
the
phenomenon
of
identity

itself
on
the
level
of
a
nation
or
ethnos)
is
the
folklore
such
as
songs,
fairy

tales,

sayings, legends, every day life(home, clothes, food), religion (by
means of ceremonialism transformation), anthropo-physiological external
features. Not insignificant is the role of speech alongside with sign and
symbols and melody. We do accept the three different directions of study
and analysis of identity – the logical, the philosophical and the socio-humanitarian
directions.
We
also
hold
to
the
position
according
to
which
the

identity
formation
is
strongly
influenced
by
natural
landscapes
taking
into

account
their
«sacralization»
and
«mytologization»,
that
is
the
landscapes

that
correspond
to
the
usual
area
of
every
ethnos.
But
is
this
case
there
is

a

tendency of substituting and forgetting. Identity reveals itself on different

levels of individualization of modern man. We hold to the opinion in
practice it reveals itself in the system of cultural stereotypes. We maintain
the
position
that
cultural
stereotypes
should
not
be
set
equal
to
the
so

called
«nation
code,
as
the
latter
can
partially
be
included
into
the
cultural

stereotype
itself.

Also together with certain authors we point out negative
tendencies in the society when by means of some substitution, mystification,
ideological
brainwashing
mechanisms
the
natural
process
of
identity

formation
can be distorted)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: ідентичність, когнітивний вірус, культурні стереотипи, метод, світогляд, наука, наукове співтовариство, навколишнє середовище, система, футурологія (іdentity, cognitive virus, cultural stereotypes, method, Weltanschauung, science, science society, surroundings, systems, futurology)
Теми: За напрямами > Філософія
Навчальні матеріали та презентації
За напрямами > Суспільні науки
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: заввідділу Наталя Денисенко
Дата розміщення: 08 Кві 2014 08:03
Остання зміна: 08 Кві 2014 08:03
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/2710

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент