Digital Repository of Ostroh Academy

Аналіз В. Г. Короленком головних ціннісних орієнтацій епох Відродження та Просвітництва (на основі поглядів М. Монтеня та Вольтера) (Analysis of the major value orientations of the renaissance and the enlightenment (based on the views of montaigne and voltaire by V. G. Korolenko)

Блоха, Я. (Y. Blokha) (2014) Аналіз В. Г. Короленком головних ціннісних орієнтацій епох Відродження та Просвітництва (на основі поглядів М. Монтеня та Вольтера) (Analysis of the major value orientations of the renaissance and the enlightenment (based on the views of montaigne and voltaire by V. G. Korolenko). Наукові записки Національного університету "Острозька академія". Серія "Філософія", Вип.15. pp. 68-72.

[img] PDF - Published Version
Download (240kB)

Abstract

У статті обґрунтовано, що ціннісні орієнтації Відродження В. Короленко вважав індивідуалістськими, оскільки у філософії цієї епохи (на прикладі поглядів М. Монтеня) головним критерієм етичних цінностей виступала окрема людська особистість. Найголовнішими ціннісними орієнтаціями епохи Просвітництва (на прикладі аналізу поглядів і діяльності Вольтера), за В. Короленком, були гуманістичні – Вольтер боровся проти суспільної несправедливості, захищав знедолених, «гнаних» і несправедливо засуджених (справа гугенота Жана Каласа) (The article substantiates that V. Korolenko, analyzing the ethical views of Montaigne, called the main value orientations of the Renaissance a person’s desire for happiness, the basic premise of which is satisfaction. The thinker believed that the values of the Renaissance were individualistic since in the philosophy of the era (in the views of M. Montaigne), the main criterion of ethical values was an individual human personality with his or her spiritual aspirations, perceptions of good and justice. V. Korolenko stated that declaring selfishness the main reason of human actions, M. Montaigne was not outraged by this fact but found it perfectly natural and even necessary for human happiness, because if a man took the interests of others as close to heart as his own interests, he would lose his own happiness and peace of mind. The thinker was skeptical about the individualistic value orientations of the Renaissance, because he preferred collectivist value orientations and social values. We found that, in the opinion of V. Korolenko, the main values of the French Enlightenment, based on the views and activities of François-Marie Arouet, were humanist values, as throughout his life, Voltaire was fighting against social injustice, defending the underprivileged, the «persecuted» and wrongly convicted (the case of the Huguenot Jean Calas who in 1762 was accused of murdering his son for trying to adopt Catholicism). In this aspect, the activities of Voltaire and V.Korolenko were similar. V. Korolenko, in particular, actively defended the interests of the «persecuted» in Multan case (the trial on false charges of Udmurt peasants from the village of Stary Multan of Malmyzhsk District in Vyatka Gubernia for bringing human sacrifices to pagan gods) and the Beilis case (the trial in Kiev in September and October 1913 against Jew Menahem Mendel Beilis, accused of the ritual murder of a Christian boy Andriy Yushchynsky))

Item Type: Article
Corporate Creators: Полтавський національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова
Uncontrolled Keywords: ціннісна орієнтація, скептицизм, гуманізм, етика, Відродження, Просвітництво (value orientation, skepticism, humanism, ethics, the Renaissance, the Enlightenment)
Subjects: by fields of science > General issues of linguistics and literature > Fiction
Навчальні матеріали та презентації
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: Пров. б-р Наталя Денисенко
Date Deposited: 06 May 2014 11:39
Last Modified: 06 May 2014 11:39
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/2783

Actions (login required)

View Item View Item