Digital Repository of Ostroh Academy

Топос театру в драматургії Лесі Українки

Вісич, О. (O. Visych) (2014) Топос театру в драматургії Лесі Українки. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». (Вип.5). pp. 121-124.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (245kB) | Preview

Abstract

Стаття присвячена проблемі театру і театралізації в драматичній творчості Лесі Українки. Автор аналізує чотири типи репрезентації топосу театру у творчості письменниці: богемний антураж твору («Блакитна троянда»); публічні виступи, побудовані за аналогією з театральним лицедійством («Кассандра», «Адвокат Мартіан»); власне театралізовані дійства як важливі чинники сюжетобудови («Оргія», «Адвокат Мартіан»); концептуальний портрет глядача («Руфін і Прісцілла»). Доведено, що в драматургії Лесі Українки переважає імітація театрального дійства, яке створює додатковий вимір текстів, ускладнюючи їх конституцію. Видовища на площах, оргіях, у цирку, суді, зображені у творах Лесі Українки, є самодостатніми естетичними цінностями з відповідними креативними законами театру. (The article deals with the theater and theatricality in the dramatic works of Lesya Ukrainka. The author analyzes four types of representation of theatre topos in the works of the writer. They are bohemian entourage («Blue Rose»); public speaking constructed in the same way as theatrical play-acting is («Cassandra», «Lawyer Martian»); theatrical performances itself as important factors of getting a plot («Orgy», «Lawyer Martian»); conceptual portrait of the audience («Rufin and Priscilla»). It’s proved that the imitation of theatrical performances dominate in Lesya Ukrainka’s dramas and creates an extra dimension of texts, complicating their constitution. The performances on the streets, orgies, in the circus, court depicted in the works of Lesya Ukrainka, are self-contained aesthetic values based on the laws of creative theater.)

Item Type: Article
Corporate Creators: Музей Лесі Українки (м. Ялта)
Uncontrolled Keywords: Театралізація, дійство, концепція, глядач, персонаж (Theatricality, performance, concept, audience, character)
Subjects: by fields of science > General issues of linguistics and literature
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: Бібліотекар Галина Цеп'юк
Date Deposited: 29 Dec 2015 15:47
Last Modified: 29 Dec 2015 15:47
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/3986

Actions (login required)

View Item View Item