О роли внеаудиторной работы в формировании коммуникативной компетенции иностранных студентов

Петриченко, И. (I. Petrychenko) (2015) О роли внеаудиторной работы в формировании коммуникативной компетенции иностранных студентов. Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. Серія «Філологічна» (Вип.54). pp. 55-57.

[thumbnail of 23.pdf]
Preview
PDF - Published Version
Download (277kB) | Preview

Анотація

У статті проаналізовано різноманітні форми позааудиторної роботи, що сприяють глибокому засвоєнню лінгвістичних, літературознавчих, краєзнавчих знань студентами-іноземцями на початковому етапі навчання. Досліджено методичні основи позааудиторної роботи в іноземній аудиторії. Описано такі форми позааудиторної роботи з іноземними студентами як олімпіада з російської мови, студентська наукова конференція, літературні вечор російською мовою та екскурсія.
(This article discusses the various forms of extracurricular work developing linguistic, literary, country traditions and
culture knowledge by foreign students at the initial stage of training. Russian, studied by foreign students, is an object of scientific knowledge and the means of communication. A full-fledged language training consists of learning both linguistic material and mastering speech activity.
Knowledge of language system is a prerequisite for the successful formation of speech skills and providing communicative tasks solution. Understanding language facts and their functioning aims at the formation of linguistic competence – mastering language system for the reason of the successful communicative function implementation, i.e. communicative competence. The study of regional geography material ensures the completion of background knowledge, causes an adequate perception of extralinguistic reality, i.e. developing cross-cultural competence. The formation of these three types of competencies (lingvistic,
literary, cross-cultural) create diverse foreign students training provided by various types of classes. The purpose of this article is to discuss the methodological foundations of extracurricular work for a foreign audience. Main issues include the description of the following kinds of extracurricular activities: сompetition in the Russian language for foreign students, party in Russian for a foreign audience, Student Conference, Russian guided tour for foreign students.
The main task of the practical course of Russian language – to develop the correct verbal behavior of the target language, create speech skills and abilities to meet communicative tasks. Development of communicative competence is the primary task of the practical course. Intention to meet the challenges of intercultural and lingual-cultural communication contribute to the students’ communicative competence. Well organized extracurricular work organically combined with the educational process, creates emotional discharge. As a supplement to classroom workait helps students successfully master Russian and also gives a
more complete picture of life in country. Rational compatibility obligatory and optional activities can yield to integrated training of foreign students. Thus, extracurricular work is important part of the intensification of the educational process.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Позааудиторна робота, комунікативна компетенція, мікультурна комунікація, краєзнавчі знання (Extracurricular work, communicative competence, intercultural communication, regional knowledge)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 27 Січ 2016 11:28
Остання зміна: 27 Січ 2016 11:30
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4153

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент