Деякі аспекти іншомовної підготовки студентів немовних спеціальностей до міжкультурної комунікації

Мігірін, П. (P. Mihirin) (2015) Деякі аспекти іншомовної підготовки студентів немовних спеціальностей до міжкультурної комунікації. Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. Серія «Філологічна» (Вип.53). pp. 304-307.

[thumbnail of 114.pdf] PDF - Published Version
Download (340kB)

Анотація

У пропонованій статті розглядаються питання, пов’язані з проблемами іншомовної підготовки студентів немовних спеціальностей в процесі міжкультурної інтеграції шляхом формування у них мовної, мовленнєвої і соціокультурної компетенцій.
(This article deals with the issues related to the problems of technical students foreign language training in the process of intercultural integration by means of forming their language and speech competences, social and cultural ones as well. Today foreign language training is an integral component of education, it is not only an indicator of high cultural level of the personality, but also the key to his/her successful professional activity. It is pointed out in a typical foreign language programme
for higher education that the purpose of learning foreign language is to master it as a means of communication that promotes the development of students’ ability to use it in terms of interaction in multicultural and multinational space. Therefore, the problem of forming foreign language communicative competence (FLCC) of technical students gained special importance and has become the subject of a number scientific studies.
The article examines some peculiarities of forming FLCC of technical colleges students by using the active methods of
teaching and reveals the essence of intercultural communication and practical importance of social and cultural competence and tolerance in today’s multicultural world. These active methods contribute to stimulating perceptional activities of students;
they are based mainly on dialogues, involving the free exchahge of ideas on how to solve a particular problem and are characterized by a high level of students’ activity. Moreover, these techniques provide a solution of educational problems in various aspects: they develop creative abilities and non-standard mentality; create a positive lear-ning motivation, effective assimilation of large amounts of educational informa-tion; promote the development of communicative and emotional areas of students; contribute to the development of cognitive processes – language, memory, thinking, help to reveal personal and individual capabilities of each student.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Міжкультурна інтеграція, професійна іншомовна підготовка, соціокультурна компетенгція, засоби спілкування, багатонаціональний простір, когнітивний процес, іншомовна комунікативна компетентність (Intercultural integration, professional foreign language training, social and cultural competence, means of communication, multinational space, cognitive process, foreign language communicative competence)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 17 Бер 2016 09:55
Остання зміна: 17 Бер 2016 09:55
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4406

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент