До проблеми актуальності позитивно конотативного аспекту семантики німецьких фразеологізмів у пресі ХХІ століття

Грималюк, А. (A. Hrymaliuk) (2015) До проблеми актуальності позитивно конотативного аспекту семантики німецьких фразеологізмів у пресі ХХІ століття. Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. Серія «Філологічна» (Вип.52). pp. 79-82.

[thumbnail of 29.pdf] PDF - Published Version
Download (328kB)

Анотація

У статті вибірково проаналізовано фразеологічні одиниці сучасної німецької мови із експліцитно позитивними
лексемними та імпліцитно семантичними конотаціями та їх вживання у публіцистичних текстах німецькомовної
преси ХХІ ст. Визначено лексикографічну фіксацію та співставлення її із текстовою реалізацією. Описано семантику фразеологізмів з урахуванням їх емотивного, оцінного, культурно-символічного конотативного навантаження.
(The article deals with the semantic peculiarities of phraseological units with positive implicit and explicit connotation in German newspaper style. The role of connotation in the meaning of phraseological units is great. Many scholars discussed this problem. V.N. Telia determines the term «connotation» as a semantic matter that is included in the semantics of language units usually and occasionally and which expresses emotively-evaluative and stylistically marked relation of the subject of speech to the reality when it is named in the utterance.
Emotions are one of the forms of reflection and they are expressed by language means when they are reflected in the
consciousness. Emotions are divided into 2 classes: positive and negative – their expression in the language may be positively or negatively emotive. Emotivity is always expressive and evaluative. Thanks to the connotation, phraseological units are able to serve as expressive means of the phraseological system of the language.
Nowadays, we live in a global age, where mass media play an important role. Phraseological units in the modern German
media language are not just a decorative element, their emotive meaning in the newspaper articles not only make it more attractive, rich and emotional, but also contain an implicitly expressed evaluation, revealing the author’s attitude to the reported message and create specific newspaper imagery.
In our study we investigated positively connotative aspect of semantics of some phraseological units in German press in
XXI century. We selected four groups with positively explicit connotation, which included lexemes «gut», «Glück», »Liebe», «lachen» and one group with implicit semantic connotation. We analyzed these groups based on eight lexicographical sources; as a result we elicited a fact of explicit connotations dominance. Especially the phraseological units with concept «Glück» thanks to its high emotional weight. But the text realization, quite the contrary, showed us the quantitative dominance of implicit semantic connotation. We can explain these results with high level of metaphorization, allusion, implications
including national culture peculiarities that play an important role in text realization.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Фразеологізм, експліцитна лексемна конотація,імпліцитна семантична конотація, емотивність, оцінність (Phraseological units, explicit connotation, implicit semantic connotation, emotivity, evaluative)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури > Літературна критика. Літературні дослідження
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 25 Бер 2016 14:35
Остання зміна: 25 Бер 2016 14:35
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4451

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент