Cистема К. Станіславського та «підводна течія»: до проблеми вивчення художньої функціональності підтекстових смислів

Фока, М. (M. Foka) (2015) Cистема К. Станіславського та «підводна течія»: до проблеми вивчення художньої функціональності підтекстових смислів. Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. Серія «Філологічна» (Вип.52). pp. 261-263.

[thumbnail of 90.pdf] PDF - Published Version
Download (284kB)

Анотація

У статті досліджуються виявлення, осмислення та втілення імпліцитної інформації відомим актором, режисером і реформатором театру К. Станіславським на матеріалі постановок п’єс А. Чехова, визнаного майстра підтексту. Зокрема, аналізуються особливості постановок п’єс за лінією інтуїції і чуття, втілення внутрішньої дії, акцентування на деталях, що несуть в собі приховані смисли, а також розкриття сутності розуміння терміну «підтекст».
(The paper deals with the uncovering, the understanding, and the presentation of the implied information by the well-known actor, theatre director and theatre reformer K. Stanislavsky on the basis of his performances of A. Chekhov’s plays. A. Chekhov is the founder of the new drama, the innovatory artistic and theatrical systems, and the principal characteristic of these systems is subtext. The main idea of his works such as «The Seagull», «Uncle Vanya», «Three Sisters» is underneath the words and
actions. And the Stanislavsky system represents the new and innovative method of the actors’ work on the implicit meanings.
In particular, the specific of the plays performances according to the line of intuition and feeling is analyzed. The core of this method is in the conveyance of the non-verbal information, impressions, and feelings by actors. And the same time the artistic intuition is the significant feature of the talented actors which provides right ways to bring the audience feeling that the main sense of the play is implied.
A major significance has an engagement between internal and external lines of actions, and in this correlation an internal line concentrates the main idea of the play. The author of the paper examines the accentuation on details which have implicative meanings. Visual and audio effects (for example, sounds and details of theatrical costumes) conceal the attached and non-verbal information.
The sensibility of Stanislavsky system for the uncovering, the understanding, and the presentation of the subtext on the theatre stage demonstrates methods used in the modern films for the creating of the implicit meanings to intensify the informational content of the screenplay.
This theatre experience is very important for the literary analysis of the artistic functionality of the implied meanings.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Підтекст, К. Станіславський, А. Чехов, п’єса, театр (Subtext, K. Stanislavskiy, A. Chekhov, play, theatre)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 18 Кві 2016 11:55
Остання зміна: 18 Кві 2016 11:55
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4524

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент