Digital Repository of Ostroh Academy

Кліше як стандартизована мовна одиниця текстів ділових документів (Cliche as standardized language unit of texts documents)

Борковська, І. (I. Borkovska) (2015) Кліше як стандартизована мовна одиниця текстів ділових документів (Cliche as standardized language unit of texts documents). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна» (Вип.59). pp. 31-33.

[img] PDF - Published Version
Download (323kB)

Abstract

У статті розглядається актуальна проблема мовних кліше у текстах ділових документів, дається загальне визначення основних ознак мовних кліше, висвітлюються чинники, що впливають на функціонування мовних стереотипів. Була проаналізована типологізація клішованих одиниць за різними ознаками: за ознакою розташування; за ознакою ввічливості; за тематикою. У роботі приділена увага мовним кліше, які мають назву «ситуативна» лексика. Продемонстровані приклади кліше ділових документів, які різняться за кількістю фраз. (In the article the actual problem of speech cliché is considered in the texts of business documents. It is given a general definition of the main features of speech clichés and highlighted factors, affecting the function of the speech clichés. It was analyzed clichéd typology units on different grounds: on the basis of location; on the basis of politeness; on the thematic principal. The characteristic feature of thematic group is directing to commercial situation, whereas the previous groups of cliché are sent to the recipient. Thematic cliché are examined and divided into groups depending on the business situation. It is analyzed linguistic clichés called «situational» vocabulary. It was shown the examples of the cliché of business documents, which differ in the number of phrases. Dividing cliché of business documents by the number of sentences has led to the conclusion that the most common units are cliché-phrases and clichés- sentence. The article deals with questions of language cliché functioning in the context of their structure. Noun-cliché dominates over verbal clichés due to the nominal nature of business texts. In business documents can be found examples cliché as stable pairs, consisting of elements and synonymous with alliterative connection. The article gives examples both neutral business standards and conversational clichés for typical business letters.)

Item Type: Article
Corporate Creators: Національний технічний університет України «Київський Політехнічний інститут»
Uncontrolled Keywords: Mовні кліше, стереотипні одиниці, штамп, усталені вислови, кліше-речення, комерційна ситуація (Language clichés, stereotype unit, stock phrase, standard utterance, clichés-sentences, a commercial situation)
Subjects: by fields of science > General issues of linguistics and literature
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: Бібліотекар Галина Цеп'юк
Date Deposited: 13 Jun 2016 13:26
Last Modified: 13 Jun 2016 13:26
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4734

Actions (login required)

View Item View Item