Інтертекстуальність у художньому дискурсі П. Загребельного (Intertextuality in the artistic discourse of P. Zahrebelnyi)

Голікова, Н. (N. Holikova) (2015) Інтертекстуальність у художньому дискурсі П. Загребельного (Intertextuality in the artistic discourse of P. Zahrebelnyi). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна» (Вип.59). pp. 55-57.

[thumbnail of 20.pdf] PDF - Published Version
Download (325kB)

Анотація

У статті проаналізовано особливості реалізації категорії інтертекстуальності в художньому дискурсі П. Загребельного. Мета дослідження полягає в описі контекстуальних «вкраплень», що ними насичена романістика письменника, творчий доробок якого поки що не розглянуто у зв’язку з категорією інтертекстуальності. Основними завданнями наукової публікації є виявлення різнотипних інтертекстем у низці творів белетриста, їх класифікація, визначення стилістичних функцій та вивчення комунікативно-прагматичних особливостей інтертекстів як мовленнєвих ситуацій.
(The article analyzes the peculiarities of the category of intertextuality in P. Zahrebelnyi’s literary discourse. Revealed various forms of cooperation between the texts of reliance on the developed classifications of intertextemas, investegated their typology in the writer’s novels and also functional load and pragmatic communicative potential. In Ukrainian linguistics intertextuality started being interpreted as a textual category only at the beginning of XXI century. In the scientific researches of linguists were reflected such issues of it as systematization, aspectology, functionality, etc. Although the linguistic study of
the intertextual phenomenon is based on primarily literary texts, works of by far not all famous Ukrainian writers came in sight of developers of this problem.
In P. Zahrebelnyi’s fiction accurate and semantic quotes are found, taken in quotes, highlited with graphic spacing or
without any graphic highliting. Precedent texts are semantically relevant (mostly biblical quotes), and perform function of cultural creation mainly in historical works of the writer. In P. Zahrebelnyi’s modern prose dominate intertekstems, that appeal to mass consciousness – they are: pop songs fragments, quotations from films, etc., representative, game and expressive function of which are representative.
Generally comprehensive study of P. Zahrebelnyi’s artistic discourse currently requires wider coverage and detailing
of text-creative units, which represent a category of intertextuality and idiostylistems, that are language esthetic signs of Ukrainian and world culture as well as make possible intertextual dialogical interaction.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Tекст, інтертекстуальність, інтертекстема, функція, цитація, комунікативний смисл (Text, intertextuality, intertextema, function, citation, communicative meaning)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 16 Чер 2016 06:33
Остання зміна: 16 Чер 2016 06:33
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4742

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент