Специфіка фразеологічної репрезентації концепту public relations в англійській мові (Peculiarities of the phraseological representation of the concept public relations in the English language)

Червінко, Є. (E. Chervinko) (2015) Специфіка фразеологічної репрезентації концепту public relations в англійській мові (Peculiarities of the phraseological representation of the concept public relations in the English language). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна» (Вип.59). pp. 234-236.

[thumbnail of 88.pdf] PDF - Published Version
Download (327kB)

Анотація

Робота присвячена лінгвокогнітивному дослідженню специфіки фразеологічної репрезентації концепту PUBLIC RELATIONS в англійській мові (американській та британський варіанти) з фокусом на виявленні універсальних та національноспецифічних характеристик концепту, що вивчається, в американській та британській лінгвокультурах. Обгрунтовано місце концепту PUBLIC RELATIONS в мовних культурах Великої Британії та США через встановлення ступеню його актуальності у відповідних національних ціннісних картинах світу.
(The article focuses on studying the peculiarities of the phraseological representation of the concept PUBLIC RELATIONS in the English language (American and British variants) with an emphasis on revealing universal and nationally specific characteristics of the concept under consideration in American and British linguocultures. The status of the concept PUBLIC RELATIONS in the linguocultures of Great Britain and the USA has been substantiated through explicating the degree of its actuality in the corresponding national axiological pictures of the world, the theoretical basis being that cultures of different nations – the American and the British ones, in our case – in the context of their close interaction can have a common overlapping
linguocognitive space. Thus, in the structure of the concept PUBLIC RELATIONS which apeared in both the American and
the British linguocultures almost synchronically we have found out the supranational, the universal since the phenomenon of PR activities proves to be international, cognized by linguocultures empirically. In this connection, the novelty of the research is explicated in the fact that within its framework quite a peculiar fragment of reality – PR activities – is regarded in the format of a concept, whose ways of phraseological objectivization have been systematized, taking into account their correlations with
various components of its structure and revealing nationally specific segments at all its levels except the universal one.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Когнітивний простір, концепт PUBLIC RELATIONS, концептуальна ознака, лінгвокультура, фразеологічна об’єктивація (Сoncept PUBLIC RELATIONS, conceptual characteristics, conceptual space, linguoculture, phraseological objectivization)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури > Лінгвістика. Мовознавство
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 18 Сер 2016 14:02
Остання зміна: 18 Сер 2016 14:02
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4816

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент