Digital Repository of Ostroh Academy

Стратегія мотивування читача в сучасному англомовному дискурсі програмування (The strategy of motivating the reader in modern English programming discourse)

Винник, О. (O. Vynnyk) and Рубель, Н. (N. Rubel) (2016) Стратегія мотивування читача в сучасному англомовному дискурсі програмування (The strategy of motivating the reader in modern English programming discourse). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія "Філософія" (Вип.62). pp. 61-64.

[img] PDF - Published Version
Download (361kB)

Abstract

У статті запропоновано аналіз мовних засобів активізації інтересу адресата до здобуття нових професійних знань в сучасному англомовному дискурсі програмування як одному з видів професійного дискурсу. Виявлено, що реалізація стратегії мотивування читача у цьому типі дискурсу відбувається через низку тактик, серед яких формулювання дотепних та інтригуючих заголовків, експліцитна індикація важливості, цікавості чи практичної корисності знань, підбадьорення та відкрите заохочення, тощо. (The paper focuses on the study of the linguistic means of activating the reader’s interest to obtaining new professional knowledge on the subject of programming in modern English programming discourse viewed as one of the types of professional discourse. On the basis of the results of this research, it can be concluded that the given strategy is implemented through a number of tactics used to construct a cooperative professional communication, namely the tactics of formulating witty and intriguing titles, explicit indication of the importance and practical use of the knowledge, approval and encouragement, praise, etc. The sample was selected from programming textbooks published in 1995 – 2009. Their analysis has also shown that a book preface, chapter abstract, and introductory paragraphs are the parts of the book which play a key role in developing the reader’s motivation to professional knowledge acquisition due to their purpose which consists in conveying to the reader the most of the information on the subject of the book in a concise and simple manner, lead him/her up to the special problems of the text or its parts, and provide compelling pragmatic impact on the reader. Some proposals about further research are also made.)

Item Type: Article
Corporate Creators: Львівський національний університет імені Івана Франка
Uncontrolled Keywords: Aнгломовний дискурс програмування, стратегія мотивування читача, тактика, автор (адресант), читач (адресат) (English programming discourse, strategy of motivating the reader, tactic, author (addresser), reader (addressee))
Subjects: by fields of science > General issues of linguistics and literature > Linguistics. Philology
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: Бібліотекар Галина Цеп'юк
Date Deposited: 09 Nov 2016 08:01
Last Modified: 09 Nov 2016 08:01
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4935

Actions (login required)

View Item View Item