Розвиток іншомовної комунікативної компетентності студентів технічних ВНЗ (Development of foreign languauge communicative competence of technical higher schhool students)

Губарєва, О. (O. Hubareva) (2016) Розвиток іншомовної комунікативної компетентності студентів технічних ВНЗ (Development of foreign languauge communicative competence of technical higher schhool students). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія "Філософія" (Вип.62). pp. 99-101.

[thumbnail of 36.pdf] PDF - Published Version
Download (356kB)

Анотація

Стаття присвячена проблемі формування комунікативної компетентності у студентів технічних внз, що має
на меті створення під час занять необхідного штучного клімату, котрий спонукатиме студентів реалізовувати
комунікацію відповідно до заданих тем. Створення сприятливого для комунікації психологічного клімату є ключовим завданням при проведенні занять з іноземної мови. Комуніканти під час мовного спілкування мають досягати мети,
тому сам процес комунікації може бути представлений як вид діяльності, котрий в свою чергу потребує виконання
певних актів, котрі представлено в даній статті, а практичне заняття має відповідати вимогам встановленими
для реалізації успішної комунікації.
(The article deals with the definition of communicative competence, its structure and ways of its development and realization during foreign language classes forming skills and abilities for further communication with native speakers.
Creation of a favorable psychological climate for implementing acts of communication and achieving foreign language communicative competence at such a level, that the skills and knowledge acquired during the training are adequately implemented in a natural language environment with native speakers, is the key aim of any practical training in a foreign language.
In order to achieve partners’ communicative goals, the text content, its linguistics form or expression are not the only leading factors. Communication as an activity is a system of elementary acts. Each act is defined by the subject that is the initiator of communication, the rules which the communication follows; the goals that participants should achieve in the process of communication; and the situation in which participants interact. In order to make a successful act of communication a person must carry out a specific number of actions. The steps, presented in the paper, must be used for students’ training in order to
create an on-the-spot communication in artificial verbal environment which is pretty close to the real one.
Key words: communicative competence, communication, strategic competence, language competence, speech competence, discource competence, sociocultural and sociolinguistic competence.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Kомунікативна компетентність, комунікація, мовна компетентність, мовленнєва компетентність, стратегічна компетентність, соціокультурна та соціолінгвістична компетентність, дискурсивна компетентність (Communicative competence, communication, strategic competence, language competence, speech competence, discource competence, sociocultural and sociolinguistic competence)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури > Лінгвістика. Мовознавство
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 10 Лис 2016 12:27
Остання зміна: 10 Лис 2016 12:27
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4950

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент