Digital Repository of Ostroh Academy

Конструювання тілесності. Репрезентація образу жінки в радянських кіноафішах 20 – 30 років 20 століття (Construction of corporeality. Representation of females image in the Soviets movie posters of 20 – 30 years of the twentieth century

Вращук, K. () (2016) Конструювання тілесності. Репрезентація образу жінки в радянських кіноафішах 20 – 30 років 20 століття (Construction of corporeality. Representation of females image in the Soviets movie posters of 20 – 30 years of the twentieth century. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Гендерні дослідження», Вип. 2. pp. 161-165.

[img] PDF - Published Version
Download (281kB)

Abstract

У статті проаналізовано основні зміни соціального статусу жінки в Європі та СРСР у 20-их – 30-их роках. Зроблено спробу пояснити тенденції й маніпулятивні практики у формуванні жіночої тілесності. Висвітлено причини формування нового тілесного канону. Порівняно агітаційну плакатну культуру з кіноафішею як видом тиражного мистецтва. Проаналізовано репрезентацію таких образів у кіноафішах 20-их – 30-их років. (In this article analyzes the main changes in the social status of women in Europe and the USSR in the 20th – 30th years. The author examines the body like their own phenomenon and the corporeality in the discourse of a particular historical epoch always represented the social and cultural processes that took place in a certain historical period. The history of the body, namely problematization categories of body, corporeality, sexuality broadcast major cultural, political and economic trends. In this article, we can trace these trends in the socio-cultural discourse of Europe 20th – 30th years and how it was broadcasted in the cultural field of communistic USSR. The main subject of study raises a woman’s body as like a representation the main cultural trends and political manipulation in the 20-30-ies. USSR. Also, the author tries to explain the trends and manipulative practices in the modeling of female corporeality and give reasons for the formation of the new bodily canon. The author compares propaganda poster culture and movie posters as a form of Printed art. There is also analyzed a representation of this images in movie posters of 20th – 30th years and exemplified famous artistic works of these authors Rodchenko, Stenberg brothers, Malevich)

Item Type: Article
Corporate Creators: Національний університет "Острозька академія" (The National University of Ostroh Aсademy)
Uncontrolled Keywords: тіло, тілесність, плакат, кіноафіша, соціалізація, ідентифікація, плакатна культура, маніпулятивні практики (body, corporeality, poster, movie poster, socialization, identification, poster culture, manipulative practices)
Subjects: by fields of science > General section > Культурологія
by fields of science > Gender Researches
Наукові збірники НаУОА
Divisions: The College of Humanities > The Department of Cultural Studies and Philosophy
Depositing User: Пров. б-р Наталя Денисенко
Date Deposited: 27 Jan 2017 17:32
Last Modified: 27 Jan 2017 17:32
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/5317

Actions (login required)

View Item View Item