Структурні та лінгвістичні особливості п’єси «Everyman» (Structural and linguistic peculiarities of the play «everyman»)

Бернар, Г. (G. Bernar) (2016) Структурні та лінгвістичні особливості п’єси «Everyman» (Structural and linguistic peculiarities of the play «everyman»). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія "Філологічна" (Вип.61). pp. 3-5.

[thumbnail of 3.pdf] PDF - Published Version
Download (332kB)

Анотація

У статті розглянуто та проаналізовано структурні і лінгвістичні особливості середньовічної п’єси мораліте
«Everyman»крізь призму цінностей епохи Середніх віків. У центрі п’єси – християнська доктрина про грішність та
спасіння людини. П’єсі притаманна структура зростання-спадання, що стосується самої дії п’єси, семантичного
наповнення прологу і епілогу, рими та римування. П’єсі властиві також мовна економія та урочиста і позбавлена
емоційності мова.
(The article deals with analysis of structural and linguistic peculiarities of medieval morality play «Everyman» through values, beliefs, mentality and socio-cultural attitudes of such epoch as the Middle Ages. The play focuses on Christian doctrine of human sinfulness and salvation which became the central notions of this era. The typical feature of this drama is two-part structure – descent-ascent pattern which is obvious in dramatic action, semantic content of prologue and epilogue, rhyme scheme. Through the two-part structure the pattern deepens the importance of the doctrine and evokes the inevitable emotional tension. Solemn, serious and non-emotional but at the same time economic language is inherent of the drama «Everyman».
Every idea or thought is expressed in as little words as possible and repeated only once in the flow of the speech.
The most prevalent use of structure can be found in the rapidly successive rhyming verses shared between characters involved in dialogue. The distribution of rhymes throughout dialogue provides insight to the pace and flow of the scene. The use of punctuation is unusual. The heavy use of commas breaking up the first half of thoughts elevates tension and creates a sense of
building up and up until a reader comes to a certain point. The structure and the language of the play fulfil a didactic function to make a reader think and learn a lesson.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Середньовічна драма, п’єса мораліте, структура зростання-спадання,схема римування, урочиста та беземоційна мова (Medieval play, morality play, descent-ascent pattern, rhyme scheme, Solemn, serious and non-emotional language)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури > Лінгвістика. Мовознавство
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 18 Кві 2017 13:44
Остання зміна: 18 Кві 2017 13:44
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/5628

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент