Емпіричне дослідження особливостей саногенного мислення студентської молоді (Empirical study of students’ sanogenic thinking)

Гільман, А. (A. Hilman) (2016) Емпіричне дослідження особливостей саногенного мислення студентської молоді (Empirical study of students’ sanogenic thinking). "Наука і освіта" (№2-3). pp. 5-9.

[thumbnail of Hilman.pdf] PDF - Published Version
Download (849kB)

Анотація

У статті описано результати констатувального етапу дослідження саногенного мислення у студентської
молоді. Автором визначено переважаючий тип мислення у студентів, досліджено рівень наполегливості та
самовладання як вольових характеристик, виявлено рівень рефлексивності як особистісної особливості, ха-
рактеристики опірності до стресу та нервово-психічну стійкість у студентів тощо. Проаналізовано
взаємозв’язки саногенного мислення із показниками за шкалами «ригідність», «мотивація на досягнення
успіху», «опірність стресу», «рефлексивніть».
(The article deals with the issue of sanogenic thinking diagnostics in students. Changes in the modern society, intense
scientific and technological progress result in the increase of nervous tension which frequently leads to mental and
nervous disorders in young people. The style of thinking in the process of perceiving, assessing and experiencing difficult
life situations sometimes affects human health, promotes or hinders the success and different kinds of relationships.
The peculiarities of students’ sanogenic thinking manifestation have been revealed. The experiment involving 175 students
aged from 17 to 24 was conducted during 2014-2016. The experiment has shown that the students’ dominant type
of thinking is pathogenic thinking, which speaks for students’ negative emotions (fear, rage, sadness) causing tension,
stresses, depressions, etc. Students with the low level of mental tolerance to stresses are prone to nervous breakdowns
conditioned by physical and psychic overexertions. Mental tolerance to stresses may be caused by a number of psychological
and social factors. As a result of the experiment it has been revealed that the most of the surveyed students have
the trigger level of mental tolerance to stresses. Sanogenic thinking is directly dependant from personal needs for
achieving success and avoiding failures, the ability to be psychologically stable under unfavorable conditions, from
such character traits as respect for social standards, the desire to behave according to these standards. High stress tolerance
determines sanogenic thinking. The more expressed insufficient adaptability of thinking towards changing environment
is, the less expressed is sanogenic thinking helping to overcome difficult situations.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: саногенне мислення, патогенне мислення, рефлексивність, ригідність, опірність стресу, нервово-психічна стійкість, вольова саморегуляція, мотивація, тип емоційної реакції, тривожність, смисложиттєві орієнтації, психологічне благополуччя, студентська молодь (Sanogenic thinking, pathogenic thinking, reflection, rigidity, stress tolerance, mental tolerance to stresses, level of life satisfaction, psychosomatic complaints, volitional self-regulation, personality type, motivation, type of emotional reaction, anxiety, life-sense orientations, psychological well-being, students)
Теми: За напрямами > Психологія
Підрозділи: Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра психології та педагогіки
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 31 Бер 2018 09:09
Остання зміна: 31 Бер 2018 09:09
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/6859

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент