Інтертекстуальність як аспект структурної самоорганізації німецькомовних творів (на прикладі творчості Ф. Дюрренматта) (INTERTEXTUALITY AS AN ASPECT OF THE STRUCTURAL SELF-ORGANISATION OF F. DURRENMATT’S WORKS)

Стернічук, В. (V. Sternichuk) (2015) Інтертекстуальність як аспект структурної самоорганізації німецькомовних творів (на прикладі творчості Ф. Дюрренматта) (INTERTEXTUALITY AS AN ASPECT OF THE STRUCTURAL SELF-ORGANISATION OF F. DURRENMATT’S WORKS). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна» (Вип.55). pp. 238-241.

[thumbnail of 87.pdf]
Preview
PDF - Published Version
Download (339kB) | Preview

Анотація

У статті розглядається інтертекстуальний аспект творчості Фрідріха Дюрренматта, становлення літературного та епістолярного діалогів, діалогізму художніх творів. Діалогізм творчості Фрідріха Дюрренматта – це
елемент текстової та життєвої організації. Інструментом впливу для розв’язання та висвітлення стосунків зі світом автор обрав театр гротеску. Фрідріх Дюрренматт створив складну діалогічну конструкцію гри із читачем.
Високий рівень інтертекстуальності творчості швейцарського письменника, нетрадиційність викладу створюють ефект полілогу авторського Я та суспільства, головного Я-героя та читачів.
(The article deals with the intertextuality aspect of works Friedrich Durrenmatt, the forming category of epistolary and literature dialogues, dialogic of fiction. Dialogue of creativity by Friedrich Durrenmatt – it is an element of textual and vital organization. The author has chosen theatre of grotesque as an instrument for solving and scoring problems. Friedrich Durrenmatt has created complicated dialogical construction of games with the reader. The high level intertextuality of works by
Swiss writer, non traditional nature of narration create an effect of polylogue with author and the society, the main hero and readers. All the works of the writer is a continuation and addition of previous arguments, it is polylogue of separate mosaics with only one entity. In this connection, the writer addresses the reader with a request to read carefully between the lines, do not miss the details, read in a strictly fixed sequence. Intertext changes the role of the latter and since that time the reader is a co-author of contents of the work of art. Besides intertext is forming another method of reading that destroys text linearty so long as each intertextual reference is a place for alternative: to go on reading or to apply to the text-primary source, thus the reader behaves as a player. The author is also a player, which besides playing with the addressee is playing with other
authors, that is why intertext has some character of competition.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Kомунікація, діалог, творчість, інтертекстуальність, театр, автор, адресат, читач (Communication, dialogue, creation, intertextuality, theatre, author, addressee, reader)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 20 Січ 2016 18:03
Остання зміна: 20 Січ 2016 18:03
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4110

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент