Digital Repository of Ostroh Academy

Manipulative techniques in political election campaign advertising: experience of Ukraine (Маніпулятивні прийоми у політичній передвиборчій рекламі: досвід України)

Рибак, А. (A. Rybak) and Жуков , В. ( Zukow W. ) (2012) Manipulative techniques in political election campaign advertising: experience of Ukraine (Маніпулятивні прийоми у політичній передвиборчій рекламі: досвід України). Current problems of advertisement and image in economy and tourism. pp. 13-24.

[img] PDF
Download (226kB)

Abstract

The article embraces the scope of the techniques used in manipulation of public opinion by candidates in the election process of Ukraine during the period of 2004-2012. The main focus is on the political election campaign advertising, revealing its meaning as communicative activity and as a process that mostly always is accompanied by the use of manipulative techniques. Based on the author's analysis of election campaigns and works of Ukrainian scholars, there were also determined manipulative methods and techniques that were most actively used during the last election cycles (У статті розкрито особливості використання прийомів маніпуляції суспільною свідомістю суб’єктами виборчих процесів в Україні у 2004-2012 рр. Основна увагу зосереджено на політичній передвиборчій рекламі; розкривається її зміст як комунікативної діяльності та процесу, який фактично завжди супроводжується використанням маніпулятивних технологій. На основі авторського аналізу виборчих кампаній та праць українських вчених, визначено маніпулятивні методики та прийоми, які найактивніше використовувалися під час останніх виборчих циклів)

Item Type: Article
Corporate Creators: Національний університет «Острозька академія» (The National University of Ostroh Academy)
Uncontrolled Keywords: Elections, political advertising, manipulation, manipulative techniques, social awareness, communicative means, means of advertising (вибори, політична реклама, маніпуляція, маніпулятивні технології, суспільна свідомість, засоби комунікації, засоби реклами)
Subjects: by fields of science > Politics
Навчальні матеріали та презентації
Divisions: The College of Political Studies and Information Management > The Department of Documentation and Information Activities
Depositing User: Пров. б-р Наталя Денисенко
Date Deposited: 25 Feb 2013 12:25
Last Modified: 25 Feb 2013 12:25
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/1651

Actions (login required)

View Item View Item