Стратегія дискредитації і засоби її реалізації у політичному медіадискурсі (на матеріалі передвиборчих виступів кандидатів у президенти Ніколя Саркозі і Франсуа Олланда)

Гуз, О. (O. Huz) (2015) Стратегія дискредитації і засоби її реалізації у політичному медіадискурсі (на матеріалі передвиборчих виступів кандидатів у президенти Ніколя Саркозі і Франсуа Олланда). Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. Серія «Філологічна» (Вип.53). pp. 79-89.

[thumbnail of 33.pdf] PDF - Published Version
Download (305kB)

Анотація

Стаття присвячена аналізу стратегії дискредитації, яка направлена на пониження статусу опонента. Охарактеризовані основні тактики, що реалізують вищезгадану стратегію у передвиборчому дискурсі, котрий є невід’ємною складовою політичного масмедійного дискурсу. Передвиборчий дискурс розглядається на прикладі телевізійних дебатів, учасниками яких стали два кандидати на посаду Президента Франції Ніколя Саркозі та Франсуа Олланд.
(The paper analyzes the strategy of discrediting, aimed at lowering the status of the opponent. The basic tactics that implement mentioned above strategy in the prelection discourse, which is an integral part of mass-media political discourse,
were characterized. The pre-election discourse is examined on the example of television debates of two participants who were candidates for President of France, Nicolas Sarkozy and François Hollande. The author focuses on the fact that the center of political debates is a conflict between the participants. This conflict situation consists in the strategic confrontation between
members of opposing political parties claiming for one post. In terms of actual speech, political debates are the meetingconflict of two targeted complex speech flows, a prerequisite of which is the exclusion of consensus and cooperation. Political debates are agonal genre of political discourse generated by the interaction of two communicants. They set the goals that
eliminate objectives’ achievements of the opponent. It was determined that the strategy of discrediting functioned as an agon which is actualized on a linguistic level, mainly due to a number of tactics and linguistic resources of verbal aggression that is a key weapon in the fierce fighting on the political front. It was proved that the strategy of discrediting used a set of tactics,
among which the most active are the tactic of prosecutions, threats, reproaches, accusation, insults, criticism of opponent’s activity, ridicule, irony and others. The results of this study revealed that the prosecution’s tactic has intensively actualized
a strategy of discrediting and it was very well represented in the pre-election speeches of both participants of TV debates, Nicolas Sarkozy and François Hollande.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Політичний медіадискурс, вербальна агресія, передвиборчий дискурс, стратегія дискредитації, тактики, опонент, агональність (Political media discourse, verbal aggression, prelection discourse, strategy of discrediting, tactics, opponent, agon)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 14 Лют 2016 12:16
Остання зміна: 14 Лют 2016 12:16
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4298

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент