Особливості формування професійної іншомовної комунікативної компетенції (Particularities of forming professional foreign language communicative competence)

Мігірін, П. (P. Mihirin) (2015) Особливості формування професійної іншомовної комунікативної компетенції (Particularities of forming professional foreign language communicative competence). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна» (Вип.59). pp. 136-139.

[thumbnail of 51.pdf] PDF - Published Version
Download (329kB)

Анотація

Стаття розглядає актуальні питання, пов’язані з перспективами застосування новітніх освітніх технологій і
методик навчання з використанням мультимедійних засобів у процесі формування професійної іншомовної комунікативної компетенції у студентів немовних вищих навчальних закладів. Наведено приклади використання контекстного навчання, методу проектів, інформаційно-комунікативних технологій, застосування професійно орієнтованого підходу до навчання з досягненням комунікативних цілей через фахову інтерактивну діяльність.
(The article examines current issues related to the prospects of the use of the newest educational technologies and teaching methods using multimedia in the process of forming professional foreign language communicative competence of students of non-linguistic specialities.
It is emphasized that innovative methods of teaching foreign languages based on the humanistic approach create conditions
for effective improvement of educational process in higher educational institutions. The basic principles of modern
methods are: the movement of the whole to the individual, classes orientation for the student (learner-centered lessons), purpose-fulness and meaningfulness of classes, their focus on the achievement of social interaction, the teacher’s faith in the success of his/her students, mastering foreign language by using knowledge from other branches of science. The article provides examples of implementing contextual learning, project method, information and communicative technologies, the use of
professionally oriented approach to achieve communicative goals by means of professional interactive activities.
The article stresses the need of strengthening the autonomy (independence) of students who act as active subjects of training process. This is achieved through clear planning and organization of classroom and independent work of students by using reative tasks, defined forms and methods of work, and also owing to the detailed guidelines on foreign language courses. All activities aimed at developing creativity of students ensure the practical orientation of training and combine individual, pair and group forms of work.
Much attention is paid to the integration of academic subjects and development of interdisciplinary connections, that is the establishment of effective partnership between the teachers of foreign languages department and teachers of professional academic subjects that will improve students’ cognitive activity and create positive learning motivation and effective assimilation of large amounts of educational information.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Компетенція, інформаційно-комунікативні технології, іншомовна комунікативна компетенція, мультимедійні засоби, контекстне навчання, інтеграція навчальних дисциплін (Сompetence, information and communicative technologies, foreign language communicative competence, multimedia, contextual learning, integration of academic subjects)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 04 Лип 2016 14:43
Остання зміна: 04 Лип 2016 14:43
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4779

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент