Digital Repository of Ostroh Academy

Аспекти формування культури мовлення в контексті сучасної вищої професійної освіти

Хоцкіна, С. М. (S. Khotskina) (2015) Аспекти формування культури мовлення в контексті сучасної вищої професійної освіти. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна» (Вип.57). pp. 221-224.

[img] PDF - Published Version
Download (258kB)

Abstract

На основі вивчення наукових джерел та узагальнення авторських експериментальних даних охарактеризовано аспекти формування культури мовлення педагога професійного навчання – фахівця галузі комп’ютерних технологій у контексті сучасної вищої професійної освіти, акцентовано на значущості мовленнєвої взаємодії у процесі вивчення гуманітарних дисциплін, запропоновано шляхи розв’язання проблеми з використанням професійно зорієнтованих дискусійних питань, спрямованих на реалізацію окреслених компонентів пропонованої структури (мовленнєво-практичного, мовленнєво-мотиваційного, особистісно-комунікативного компонентів) задля вдосконалення індивідуального граматичного, стилістичного, лексичного рівнів володіння мовленнєвою культурою майбутніх педагогів професійного навчання в галузі комп’ютерних технологій напряму підготовки «Професійна освіта» (за профілем комп’ютерні технології). Подана система завдань враховує особливості про- фесійного мовлення на граматичному, стилістичному, лексичному рівнях. (On the basis of scientific sources study and experimental data generalization the author of the article characterizes the aspects of speech culture forming of a teacher of professional education – IT specialist – in the context of modern higher professional education. The significance of speech co-operation in the process of the humanities study is emphasized. The paper proposes ways of the problem solution by means of using profession-oriented debating points, designed for the implementation of the outlined components of the structure proposed (speech-practical, speech-motivational, personally-communicative) for the improvement of individual grammar, stylistic, lexical level of future IT teachers (direction of training – «Professional education», specialization – computer technologies). Considerations of professional speech of the given system of tasks at grammar, stylistic, lexical levels are justified. The author uses a method of discussion in teaching and learning activities of future teachers of vocational training for students bringing into communication in formal conditions through exchange of ideas, opinions concerning a matter point of the issue investigated. It is proved that the use of discussion method at seminars assists the increase of interest in human and computer sciences, teaches to perceive the material critically, substantiate the salvation of the viewpoints examined on the basis of different viewpoints contrasting.)

Item Type: Article
Corporate Creators: ДВНЗ «Криворізький національний університет»
Uncontrolled Keywords: Культура мовлення, професійна освіта, педагог професійного навчання, метод дискусії (Speech culture, professional education, teacher of professional education, method of discussion)
Subjects: by fields of science > General issues of linguistics and literature
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: Галина Цеп'юк
Date Deposited: 24 Mar 2017 09:44
Last Modified: 24 Mar 2017 09:44
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/5572

Actions (login required)

View Item View Item