Digital Repository of Ostroh Academy

Методичні умови розвитку в учнів навичок цілетворення в процесі навчання української

Шуневич, О. М. (Shunevych) (2015) Методичні умови розвитку в учнів навичок цілетворення в процесі навчання української. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна» (Вип.57). pp. 229-233.

[img] PDF - Published Version
Download (267kB)

Abstract

Метою статті є дослідження сучасних підходів та добір ефективних шляхів забезпечення процесу цілетворення на уроках української мови й літератури як одного із засобів формування в учнів уміння вчитися. На основі аналізу наукових джерел визначено сучасні вимоги щодо організації етапу цілетворення, описано способи створення навчальної ситуації цілетворення як двостороннього діалогічного процесу. (The aim of the article is to discover modern approaches and to choose effective ways of ensuring the process of producing aims at the lessons of Ukrainian language and literature as a means of the development of students’ skill how to learn. This article discusses the process of producing aims as an important marker of a modern lesson, which takes into account lerner-centred teaching competence and, action-oriented approaches to learning. Two aspects of producing aims at the lesson are mentioned: first the definition of the lesson aims as conscious strategy of the two subjects of the teaching process: teacher and student. This aims must according to the requirements of the standard program of the Ukrainian language. Second, clarification of aims, learning outcomes before the lesson and the verbalization of them during the lesson in different activities. The article notes the necessity of the decomposition of aims that is the necessity of the convertion of the common aim into more concrete, the importance of formulating and achieving aims and learning outcomes. It is clarified the main disadvantages of the implementation of learning outcomes in preparing and carrying out the lesson of modern Ukrainian language and literature. The author describes the whole process of teacher’s preparation for producing the aims and defines the modern requirements of the stage of producing aims and the ways to create learning situations of producing aims as a double-sided bilateral dialogical process.)

Item Type: Article
Corporate Creators: Житомирсьий обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Uncontrolled Keywords: Цілетворення, уміння вчитися, суб’єкт-суб’єктний підхід, таксономія навчальних цілей (Learning outcomes, skill how to learn, subject- subject approach, taxonomy of aims)
Subjects: by fields of science > Education > Pedagogics
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: Галина Цеп'юк
Date Deposited: 24 Mar 2017 13:17
Last Modified: 24 Mar 2017 13:17
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/5574

Actions (login required)

View Item View Item