Digital Repository of Ostroh Academy

Зіставний аналіз загальнонаукової лексики в сучасній англійській та українській мовах (на матеріалі статей з лінгвістики) (Contrastive analysis of academic vocabulary in modern english and ukrainian languages (based on articles on linguistics)

Карамишева, Ірина (Iryna Karamysheva) (2018) Зіставний аналіз загальнонаукової лексики в сучасній англійській та українській мовах (на матеріалі статей з лінгвістики) (Contrastive analysis of academic vocabulary in modern english and ukrainian languages (based on articles on linguistics). Наукові записки Національного університету «Острозька академія»: серія «Філологія» (4(72)). pp. 96-101. ISSN 2519-2558

[img] PDF - Published Version
Download (699kB)

Abstract

У дослідженні висвітлено специфіку вживання академічної лексики у науковому тексті англійською та українською мовами. Запропоновано визначення поняття загальнонаукової (академічної) лексики та визначено її одиниці. Здійснено їхній поділ на дієслова, словосполучення, засоби логічної зв’язності, а також вирази та скорочення латинського походження на основі класифікації, запропонованої українською дослідницею-германістом Т.В.Яхонтовою. Саме зіставне дослідження та окреслення академічної (загальнонаукової) лексики як окремого шару лексики в українській лексикології складає наукову новизну запропонованої розвідки. Вперше також здійснено зіставну класифікацію загальнонаукової лексики відповідно до «концептуальних полів» та отримано відсоткові співвідношення функціонування загальнонаукової лексики на кожному з етапів наукової розвідки. (The presented research focuses upon the study of academic vocabulary and suggests the definition of this notion referring to a significant layer of modern scientific style. Therefore, the object of research is academic vocabulary employed in the articles on linguistics written by English- as well as Ukrainian-speaking authors; the subject of research are semantic and functional peculiarities of the studied units respectively. The article presents the theoretical principles of the academic vocabulary functioning in the scientific text, defined by foreign researchers (M. McCarthy, F. Odell, M. Pakvort, S. Bailey. The classification, elaborated by the Ukrainian researcher T.V. Yakhontova, has been taken as the basis for this research. The sampled units have been classified into such types as verbs, collocations, logical connectors and Latin expressions; the frequency analysis has shown that verbs and collocations make up the biggest part of academic vocabulary, used to present research results. Subsequently, the selected units have been distributed among «conceptual fields», covering the stages of scientific research results presentation. The theoretical value of the research lies in defining the phenomenon of academic vocabulary in the Ukrainian language which makes up the scientific novelty of the research as well as its contrastive analysis with the corresponding lexical units in the English language, clarifying the peculiarities of their use in both languages, that will serve as a reliable basis for the further study of academic vocabulary.)

Item Type: Article
Corporate Creators: Національний університет «Львівська політехніка» (Lviv Polytechnic National University)
Uncontrolled Keywords: загальнонаукова лексика, академічна лексика, науковий стиль, дієслово, словосполучення, логічні засоби зв’язності (academic vocabulary, scientific style, verbs, collocations, logical connectors)
Subjects: by fields of science > General issues of linguistics and literature > Linguistics. Philology
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: Галина Цеп'юк
Date Deposited: 29 Jul 2019 07:48
Last Modified: 29 Jul 2019 07:48
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/7774

Actions (login required)

View Item View Item