Digital Repository of Ostroh Academy

Особливості формування психологічного імунітету до кібербулінгу молодших школярів крізь призму психологічного аналізу казок (Primary School Children Psychological Immunity Against cyberbullying formation peculiarities through the prism of fairy tails psychological analysis)

Ратінська, Олена (Olena Ratinska) and Костюшко, Ірина (Iryna Kostiushko) (2021) Особливості формування психологічного імунітету до кібербулінгу молодших школярів крізь призму психологічного аналізу казок (Primary School Children Psychological Immunity Against cyberbullying formation peculiarities through the prism of fairy tails psychological analysis). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія» : науковий журнал (12). pp. 76-82. ISSN 2415–7384

[img] PDF - Published Version
Download (639kB)

Abstract

У статті досліджено проблему формування кіберімунітету в дітей молодшого шкільного віку. За допомогою застосування методики «Визначення рівня сформованості саморегуляції в інтелектуальній діяльності Н. В. Ульєнкової»; тесту емоційного інтелекту Холла; методики «Анаграми» для вивчення рівня сформованості рефлексивності мислення; методики «Порівняння понять» для дослідження у школярів мисленнєвих операцій: аналізу, синтезу, порівняння»; методики «Прості аналогії» для виявлення усвідомленості як якості критичного мислення; тесту на оцінку самостійності мислення (із методичного комплексу «Прогноз і профілактика проблем навчання» Л. А. Ясюкової); тесту Ліппмана «Логічні закономірності» для оцінки логічності мислення виявлено середній рівень сформованості компонентів психологічного імунітету молодших школярів до кібербулінгу. Відповідно до результатів теоретичного аналізу проблеми, емпіричного дослідження та психологічного аналізу казок виокремлено основні напрямки роботи в контексті формування кіберімунітету молодших школярів, з-поміж яких чільне місце належить розвитку самооцінки й самоцінності молодшого школяра, його соціалізації та таких компонентів кіберімунітету молодшого школяра, як емоційний інтелект, саморегуляція та критичне мислення. (The article presents the research on the cyber immunity formation for primary school students. We present the results of research to identify the youngest audience communicating on social networks and facing cyberbullying. To identify an average level of primary school students psychological immunity components formation against cyberbullying, the following methods are considered: ’Self-regulation level definition in intellectual activity’ by N.V. Ulenkova; emotional intelligence test by Hall; ‘Anagram’ methods for reflexivity of thinking level definition; ‘Concepts Comparison’ methods for the research of students’ mental operations: analysis, synthesis, comparison; ‘Simple analogies’ methods to detect the awareness as a quality of critical thinking; independence of thinking test (from the methodological complex ‘Prognosis and prevention of studying problems’ by L.A. Yasyukova); Lippman’s ‘Logical patterns’ test for the assessment of the logic of thinking. According to the results of the problem theoretical analysis, empirical research and psychological analysis of fairy tales, the main areas of work in the context of cyber immunity primary school children formation are identified. Self-rating and self-worth development, socialization, emotional intelligence, self-regulation and critical thinking are the important stages for cyber immunity formation process. Several directions of psychological work with younger students have been identified. Informing children about the inadmissibility and consequences of cyberbullying on the Internet, the development of media literacy. They also presented a multifunctional, effective method of narrative psychology of childhood – the psychological analysis of fairy tales to form meaningful qualities. Identification of children with the characters of fairy tales and their behavior develops new adaptive skills, and awareness of the falsity of the actions of the characters forms critical thinking. The tale of G.H. Andersen’s «Ugly Duckling» helps to build self-esteem and the formation of emotional intelligence. It also helps in the search and development of resources from various threats, including cyberbullying. The Ukrainian folk tale «Bunny’s Hut» will help to form important components of cyberimmunity – the child’s ability to defend himself and the ability to ask for help from others.)

Item Type: Article
Corporate Creators: Національний університет «Острозька академія» (Ostroh Academy National University), Національний університет «Острозька академія» (Ostroh Academy National University
Uncontrolled Keywords: психологічний імунітет, кіберімунітет, кібербулінг, молодші школярі (psychological immunity, cyberbullying, cyber immunity, primary school student)
Subjects: by fields of science > Psychology
Divisions: The College of Humanities > The Department of Psychological and Pedagogical Sciences
Depositing User: Галина Цеп'юк
Date Deposited: 20 May 2021 13:27
Last Modified: 20 May 2021 13:27
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8446

Actions (login required)

View Item View Item