Digital Repository of Ostroh Academy

Теоретичний аналіз концептуальних підходів до операціоналізації емоційного інтелекту (Еheoretical Analysis of Some Main Conceptual Approaches to Emotional Intelligence Operationalization)

Августюк, Марія (Mariia Avhustiuk) (2021) Теоретичний аналіз концептуальних підходів до операціоналізації емоційного інтелекту (Еheoretical Analysis of Some Main Conceptual Approaches to Emotional Intelligence Operationalization). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія»: науковий журнал (Вип.13). pp. 81-87. ISSN 2415–7384

[img] PDF - Published Version
Download (504kB)

Abstract

У статті подано результати теоретичного та порівняльного аналізу наукової психолого-педагогічної літератури з проблеми вивчення основних підходів до операціоналізації емоційного інтелекту. Зокрема, коротко схарактеризовано основні компоненти найвідоміших методик вимірювання емоційного інтелекту: тесту здібностей «Mayer-Salovey-Caruso Emotional Intelligence Test» Дж. Маєра, П. Саловея та Д. Карузо, тестів самозвіту «Emotional Quotient Inventory» Р. Бар-Она та тесту «Self-Report Emotional Intelligence Test» Н. Шутте з колегами, опитувальника дослідження емоційних компетенцій «Emotional Competence Inventory» Д. Гоулмана, інтегрального тесту на вимірювання емоційних знань «Izard’s Emotional Knowledge Test» К. Ізарда, тесту на встановлення міжособистісних моделей успіху «EQMap» Р. Купера, тесту «Trait Emotional Intelligence Questionnaire» К. Петридеса та Е. Фернхема, методики оцінювання емоційного інтелекту Н. Холла, опитувальника «ЕмІн» Д. Люсіна тощо. Актуальність дослідження основних аспектів методик вимірювання емоційного інтелекту зумовлена потребою уточнити структуру цього явища й долучити його до системи особистісних характеристик, а також впливом неоднозначності ролі емоційного інтелекту в навчальній діяльності студентів. На основі порівняльної характеристики основних компонентів найвідоміших методик вимірювання емоційного інтелекту здійснено спробу концептуалізації основних підходів до його операціоналізації. Зокрема, наголошено на порівняння основних критеріїв, за якими відбувається диференціація емоційного інтелекту як риси й емоційного інтелекту як здібності. Результати аналізу важливі для подальших досліджень цього явища. Як засвідчив аналіз науково-психологічних підходів до проблеми операціоналізації емоційного інтелекту, потрібно персоналізувати тести емоційного інтелекту відповідно до запитів студентів та їхніх проблем, дослідити особливості міжкультурної валідності емоційного інтелекту. Перспективним напрямком дослідження емоційного інтелекту також є вивчення його взаємозв’язку з метакогнітивними стратегіями. Актуальними будуть теоретико-методологічні та емпіричні засади вивчення емоційного інтелекту в контексті метакогнітивного моніторингу навчальної діяльності студентів. (The article presents the results of the theoretical and comparative analysis of the scientific psychological and pedagogical literature on the problem of studying the main approaches to the operationalization of emotional intelligence. In particular, a brief description of the main components of the most well-known methods of measuring emotional intelligence is provided: the Mayer-Salovey-Caruso Emotional Intelligence Test developed by J. Mayer, P. Salovey and D. Caruso, the self-report tests “Emotional Quotient Inventory” by R. Bar-On and N. Schutte with colleagues’s Self-Report Emotional Intelligence Test, D. Gowlman’s Emotional Competence Inventory, K. Izard’s Emotional Knowledge Test, R. Cooper’s “EQMap” for interpersonal success model, K. Petrides and E. Furnham’s “Trait Emotional Intelligence Questionnaire” test, N. Hall’s method of assessing emotional intelligence, D. Lusin’s “EmIn” questionnaire, etc. The relevance of the study of the main aspects of methods of measuring emotional intelligence is due to the need to clarify the structure of this phenomenon and include it in the system of personal characteristics, as well as the influence of ambiguity of the role of emotional intelligence in educational activities. Based on the comparative characteristics of the main components of the most famous methods of measuring emotional intelligence, an attempt was made to conceptualize the main approaches to its operationalization. Emphasis, in particular, is made on the comparison of the main criteria by the differentiation of emotional intelligence as a trait and emotional intelligence as ability. The results of the analysis are important for further studies of this phenomenon. As the analysis of scientific and psychological approaches to the problem of operationalization of emotional intelligence has shown, there is a need to personalize tests of emotional intelligence in accordance with students’ requests and their problems, to study the features of intercultural validity of emotional intelligence. A promising area of study of emotional intelligence is also the study of its relationship with metacognitive strategies. In particular, the theoretical-methodological and empirical principles of studying emotional intelligence in the context of metacognitive monitoring of students’ learning activities are relevant.)

Item Type: Article
Corporate Creators: Національний університет "Острозька академія" (The National University of Ostroh Academy)
Additional Information: 10.25264/2415-7384-2021-13-81-87
Uncontrolled Keywords: валідність, вимірювання ЕІ, емоційний інтелект, методики, самоопитувальники, тести (validity, emotional intelligence measures, emotional intelligence, methods, self-questionnaires, tests)
Subjects: by fields of science > Psychology
Divisions: The College of International Relationship > The Department of International Relations
Depositing User: Галина Цеп'юк
Date Deposited: 02 Aug 2021 11:25
Last Modified: 02 Aug 2021 11:25
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8521

Actions (login required)

View Item View Item