Агресивна поведінка дітей дошкільного віку: причини виникнення та профілактика

Мицкан, Тетяна Степанівна (2013) Агресивна поведінка дітей дошкільного віку: причини виникнення та профілактика. PhD thesis, ДВНЗ «Прикарпатський Національний Університет".

[thumbnail of Мицкан _dis.pdf] PDF - Published Version
Download (1MB)
Official URL: https://pnu.edu.ua/en/

Анотація

Актуальність дослідження. На кожному етапі розвитку суспільства визначається коло першочергових проблем, що мають бути вирішені фундаментальною наукою у зв’язку з новими, чи такими, що стали особливо важливими потребами практики. У всьому світі відзначається зростання
насильницьких дій різного масштабу. Вкрай гострою є проблема зростання дитячої злочинності, насилля до дітей, агресії у сімейних взаєминах (Р. Фелсон, Н. Руссо, Дж. Паттерсон, К. Бютнер, О. П. Лящ). Частими сталипрояви демонстративно-зухвалої поведінки, цинізму, негативізму у
міжособистісних відносинах. Діти ростуть у час стрімких змін і руйнування стереотипів, коли усталені моральні норми ще не сформовані.
В зарубіжній науковій методології та практиці агресивна поведінка людини розглядається в рамках інстинктивістського (З. Фрейд, К. Лоренц та ін.), біологічного (В. Гесс, Р. Джекобс, С. Меднік, Д. Олдс та ін.),
фрустраційного (Дж. Доллард, Л. Дуб, Н. Міллер та ін.), когнітивного (Л. Берковіц, Л. Ерон, Д. Зілманн, Л. Х’юсманн та ін.), соціального (А. Бандура, А. Басс, Р. Берон, Д. Річардсон, Б. Крейхі та ін.) підходів, кожний з яких подає своє трактування агресії та агресивної поведінки.
У сучасній психології проблема агресії висвітлена в працях
С. М. Єніколопова, Л. Ю. Іванової, А. А. Налчаджяна, Н. О. Ратінової, А. О. Реана, Т. Г. Рум’янцевої, І. О. Фурманова, О. В. Хреннікова, В. П. Павелківа, О. Б. Бовть. Деструктивно-ворожий характер цього явища підкреслювався Н. В. Алікіною, С. М. Єніколоповим, Л. П. Конишевою,
В. Г. Степановим, В. В. Устіновою. При цьому вітчизняні дослідники (О. Б. Бовть, О. О. Мізерна, О. Я. Фотуйма) розглядали агресивного суб’єкта як такого, що інтегрує в собі внутрішні та зовнішні впливи, тоді як зарубіжні
науковці (А. Бандура, Р. Уолтерс, Г. Паренс, Дж. Паттерсон, М. Раттер) зосереджували увагу на пошуку окремих детермінант прояву агресії.
В останнє десятиріччя вчені приділяють увагу вивченню агресивної поведінки у неделінквентних осіб різного віку: О. Б. Бовть, В. І. Шебанова – молодшого шкільного; А. О. Реан, Л. Н. Семенюк – підліткового; В. М. Крайнюк, О. В. Хренніков, С. Г. Шебанова, В. Р. Павелків – юнацького.
Зокрема, в дослідженні підліткового віку науковцями отримані дані стосовно особливостей вікової динаміки агресивної поведінки (А. О. Реан, Л. Н. Семенюк), статевих відмінностей (І. О. Фурманов, Л. Н. Семенюк); визначена дія макросоціальних чинників сім’ї на агресивну поведінку (Н. В. Алікіна, О. Б. Бовть, А. О. Реан). Механізми виникнення агресивної поведінки у зв’язку з конфліктами вивчали М. Д. Белей, Г. С. Васильєва, В. В. Ковальов, М. Д. Левітов, Г. В. Ложкін, Є. Р. Романін. Дослідженням емоційної сфери агресивних осіб займалися В. К. Вілюнас, Б. І. Додонов,
К. Ізард, Д. Зільман. Згідно з результатами лонгітюдних досліджень, агресивна поведінка є відносно стабільною у часі, тому очікувати, що вона поступово перейде в площину суспільно сприйнятної, є помилковим (О. О. Мізерна).
На думку психологів (Л. І. Божович, С. Д. Максименко, А. О. Реан, Є. О. Смірнова, В. М. Холмогорова, В. У. Кузьменко), дошкільний вік є важливим для формування і закріплення різних поведінкових актів.
Деструктивні реагування характерні для більшості дошкільників, але із засвоєнням правил і норм організації діяльності вони поступаються соціально схвальним формам поведінки. Однак, у певної категорії дітей
прояви агресії не тільки зберігаються, а й розвиваються і трансформуються у стійкі риси особистості. Внаслідок цього знижується продуктивний потенціал дитини, деформується її особистісний розвиток. Слід констатувати, що питання агресивної поведінки дітей дошкільного віку у
сучасній науці залишаються недостатньо вивченими.
Представлені аспекти проблеми, а також її недостатня наукова
психолого-педагогічна розробка зумовили вибір теми дисертаційного дослідження «Агресивна поведінка дітей дошкільного віку: причини виникнення та профілактика»

Тип файлу: Дисертація (PhD)
Additional Information: Науковий керівник Белей Михайло Дмитрович, кандидат психологічних наук, доцент
Теми: За напрямами > Психологія
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: бібліотека Алла Шевцова
Дата розміщення: 25 Січ 2022 17:54
Остання зміна: 25 Січ 2022 17:54
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8597

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент