Психологічні особливості мовленнєвої адаптапції дітей мігрантів до іншомовного середовища

Тарасюк, Інна Василівна (2013) Психологічні особливості мовленнєвої адаптапції дітей мігрантів до іншомовного середовища. PhD thesis, Східноєвропейський Національний університет імені Лесі Українки.

[thumbnail of Тарасюк_dis.pdf] PDF - Published Version
Download (3MB)

Анотація

Інтерес психологічної науки до суспільства, в центрі якого знаходиться особистість, є невичерпним. На тлі потужних
екологічних, технологічних, політичних, економічних та суспільних перебудов, що супроводжуються процесом невпинної світової глобалізації, а відтак і міграції населення, неабиякої актуальності та необхідності набуває
дослідження поведінки індивіда в соціумі, взаємодії людини як активного суб’єкта із зовнішнім світом, його мобільності, здатності адаптуватися до нових умов існування в іншомовному середовищі. Проблема міграції та адаптації мігрантів до іншомовного середовища передбачає та потребує
різноманітних методологічних підходів для поглибленого вивчення, новаторських ідей, пошуків нових ракурсів бачення, оптимізації набутого багаторічного досвіду дослідження цього явища.
Для України проблема адаптації мігрантів та їх дітей до українського суспільства наразі є новою та малодослідженою, втім, як показує світовий досвід, незабаром наша країна потребуватиме не лише її фахового вирішення та врегулювання на державному, але і психолого-педагогічному рівні. Адже
від ступеню інтегрованості або ж дезадаптації мігрантів залежить внутрішній клімат держави, безпека її громадян тощо. Дослідження проблем, пов’язаних з адаптацією мігрантів в іншомовному для них середовищі, а також
використання позитивного закордонного досвіду міграційної та мовної політики, дасть змогу транслювати його в українське суспільство, вжити низку превентивних психолого-педагогічних заходів та удосконалити нормативні документи, котрі регулюють міграційні процеси в Україні.
Існує низка досліджень у різних галузях психології, в яких висвітлено окремі аспекти соціальної адаптації мігрантів до нових умов перебування. Вчені по-різному трактують адаптацію та її компоненти, які забезпечують гармонійне перебування особистості у новому соціальному світі. Зокрема,
проблема соціальної та етнічної адаптації відображена у дослідженнях О. Є. Блинової, Н. Є. Завацької, Н. М Лебєдєвої, Л. Е. Орбан-Лембрик, Т. Б. Хомуленко та ін. Окремі аспекти проблеми мовлення та його розвитку
розглядалися у працях Б. Г. Ананьєва, Т. В. Ахутіної, Л. С. Виготського,Л. В. Засєкіної, Л. О. Калмикової, О. М. Корніяки, О. Л. Лавриненка, О. М. Леонтьєва, О. О. Леонтьєва, О. М. Лозової, С. Д. Максименка,
І. Д. Пасічника, М. О. Орап, О. А. Соловей та ін. Психологічні засади оволодіння і навчання іноземної мови висвітлено у працях О. Ф. Волобуєвої,
І. О. Зимньої, О. О. Залевської, І. В. Ковальчук, Т. В. Пастрик, Т. М. Ширяєвої та ін.
Водночас, до сьогодні поза увагою залишається категорія мовленнєвої адаптації як один із ключових показників успішної адаптації мігрантів до іншомовного середовища. Незважаючи на те, що нерідко мовні аспекти
розглядаються в контексті етнічної чи етнокультурної адаптації, неправомірним є їх ототожнення з мовленнєвою адаптацією. Таким чином, потреби суспільства у вивченні мовлення мігрантів та їх нащадків як важливого компонента цілісного адаптаційного процесу особистості до іншомовного середовища, зумовили актуальність та вибір теми дисертаційного дослідження «Психологічні особливості мовленнєвоїадаптації дітей мігрантів до іншомовного середовища». Зв’язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дисертаційне дослідження виконано відповідно до основних положень перспективного та поточного планів наукової роботи кафедри загальної та соціальної психології Східноєвропейського національного університету імені
Лесі Українки і є складовою комплексної державної теми «Психологічні основи мовлення особистості в нормі та патології» (державний реєстраційний номер 0112U002157).
Тема дисертаційного дослідження затверджена на засіданні вченої ради Волинського національного університету імені Лесі Українки (протокол № 5 від 30 грудня 2010 р.) та узгоджена в Міжвідомчій раді з координації наукових досліджень у галузі педагогічних та психологічних наук в Україні(протокол № 2 від 28 лютого 2012 р.).

Тип файлу: Дисертація (PhD)
Additional Information: Науковий керівник: Засєкіна Лариса Володимирівна доктор психологічних наук, професор
Теми: За напрямами > Психологія
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: бібліотека Алла Шевцова
Дата розміщення: 25 Січ 2022 18:05
Остання зміна: 25 Січ 2022 18:05
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8601

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент