Психологічні умови становлення моральної самооцінки молодших школярів

Заміщак, Марія Ігорівна (2014) Психологічні умови становлення моральної самооцінки молодших школярів. PhD thesis, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка.

[thumbnail of ZamishhakMI.pdf] PDF - Published Version
Download (10MB)

Анотація

Духовне, моральне та соціальне відродження українського суспільства передбачає зростання ролі моралі в регуляції
суспільних відносин та особистісних стосунків у всіх сферах життя. Це зумовлює необхідність підвищеної свідомості людей на основі засвоєння ними моральних цінностей та норм, вимагають нових підходів до організації, психолого-педагогічного забезпечення морального виховання дітей. Саме тому проблеми, пов’язані з моральним становленням підростаючого покоління, зокрема, молодшого школяра набувають сьогодні особливої значущості.
Процес усвідомлення дитиною моральних засад поведінки і стосунків є довготривалим і вимагає особистісно зорієнтованих підходів, де важливу роль відіграє формування і розвиток моральної самооцінки, яка виконує регулятивну
функцію в життєдіяльності особистості, зокрема, впливає на характер стосунків учня з оточуючими людьми, сферу його діяльності, стимулює моральний вибір в різноманітних життєвих ситуаціях, визначає всі відношення дитини з світом. Саме цей вік вітчизняні і зарубіжні психологи вважають
сензитивним для становлення моральної свідомості людини (І.Бех, П.Блонський, М.Боришевський, Д.Ельконін, В.Давидов, Л.Обухова, Р.Павелків, Є.Смірнова, Н.Яцюк та ін). З цього приводу Л.Божович стверджує, що рівень розвитку самосвідомості безпосередньо пов'язаний з виникненням особливого новоутворення – внутрішньої позиції школяра. Розвиток моральної самооцінки молодшого школяра передбачає виникнення прагнення у нього і уміння об’єктивно оцінювати своє ставлення людей, до світу, усвідомити власну
позицію у сфері спілкування та жити у гармонії зі своїм внутрішнім світом. У становленні моральної самооцінки у дітей зрілого дитинства домінантою є їх моральні норми, ідеали, морально-ціннісні орієнтації. М. Боришевський вважає морально-ціннісні орієнтації є одним із найважливіших
утворень у структурі моральної свідомості і самосвідомості людини, що зумовлюють цілу низку її суттєвих характеристик як особистості. Моральні норми, ідеали, цінності, звички стають реально діючими, якщо вони присвоюються, включаються у самосвідомість особистості, стають Яцінностями. Так виникає моральна самосвідомість, центром якої є інша людина
як безумовна цінність, незалежно від її особливостей та об’єктивних чи суб’єктивних стосунків з нею.
Відсутність педагогічної уваги вчителя до становлення моральної самооцінки дитини на першому етапі навчання у школі призводить до того, що при переході в середню школу дитина стикається з об’єктивною проблемою
оцінити свої можливості, позитивні і негативні якості. Це негативно впливає на спробу вже підлітка до морального вираження власного Я. Дослідження психологів (М.Боришевський, І.Булах, Т.Гончаренко, Т.Титаренко)
підтверджують, що підліток часто губить відчуття власної індивідуальності і почуття власної гідності, потрапляє у залежність від ровесників, що у свою чергу теж не володіють моральним досвідом. Це призводить до зростання почуття тривоги, невпевненості в собі, нездатності дотриматися моральної позиції, відсутності морального ідеалу взагалі. Тому становлення дієвої та адекватної моральної самооцінки у молодшого школяра є актуальним завданням цього вікового розвитку. Як зазначає О.Кононко, дієвість моральної норми залежить від ступеня збігу зовнішніх соціальних настанов і приписів з індивідуальною системою поглядів, знань, почуттів і прагнень дитини. Показником дієвості тієї чи іншої
моральної норми, вважає вона, є збіг моральної свідомості (знань, уявлень про необхідне і бажане) і моральної поведінки (реалізації знань на практиці). Саме діяльність і спілкування, що організовані на моральних засадах – сприятливіші чинники для формування моральної мотивації.
На етапі молодшого шкільного віку (зрілого дитинства) відбувається перехід від конкретно-ситуативної моральної самооцінки (оцінка своїх дій, вчинків) до узагальнішої, зростає самостійність моральної самооцінки. Стаючи стійким особистісним утворенням, моральна самооцінка починає виконувати функцію регулятора морально-мотивованої поведінки школяра. У зв’язку з вище наведеним проблема вивчення закономірностей та механізмів становлення моральної самооцінки молодших школярів набула для
нас важливого значення й окремого наукового статусу. Здійснений нами науковий аналіз теоретичних джерел дозволив виявити ще не з’ясовані дослідниками питання, що стосуються з’ясування психологічних умов становлення моральної самооцінки молодших школярів. Значущість зазначеної
проблеми та неузгодженість уявлень у педагогічній та віковій психології про психологічні механізми становлення моральної самооцінки, нерозкритість чинників та умов, які впливають на її становлення у молодших школярів загалом, зумовило вибір теми дисертаційного дослідження «Психологічні умови становлення моральної самооцінки молодших школярів».

Тип файлу: Дисертація (PhD)
Additional Information: Науковий керівник: Савчин Мирослав Васильович, доктор психологічних наук, професор
Теми: За напрямами > Психологія
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: бібліотека Алла Шевцова
Дата розміщення: 09 Тра 2022 09:32
Остання зміна: 09 Тра 2022 09:32
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8622

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент