Психологічна генеза рефлексії української інтелігенції

Оксентюк, Наталія Володимирівна (2014) Психологічна генеза рефлексії української інтелігенції. PhD thesis, Національний університет "Острозька академія".

[thumbnail of OkseniukNV.pdf] PDF - Published Version
Download (3MB)

Анотація

Становлення нових соціально-економічних та культурно-духовних відносин зумовлюють потребу у формуванні
високорефлексивної особистості, здатної до збагачення інтелектуальнокультурного потенціалу нації. У переломні періоди розвитку суспільства таку функцію покликана виконувати інтелігенція. Сьогодні ми спостерігаємо гальмування процесу становлення української
інтелігенції і навіть наявний її потенціал найменшою мірою реалізується в процесі розвитку держави. Означена ситуація вимагає, з одного боку, зміни концептуальної парадигми формування української інтелігенції у ВНЗ, з іншого –
інтенсивного прискорення теоретико-емпіричних досліджень з метою всебічного розкриття генези її рефлексії.
У зв’язку з цим перед сучасною освітою ставляться нові завдання, зокрема виховання особистості з позиції паритетності духовних, загальнолюдських і національних цінностей, які пов’язані з працею-служінням на благо української держави. Для осмислення окресленої проблеми велике значення мають дослідження шляхів формування інтелігентної особистості такими вченими, як В. Андреєв,
В. Запесоцький, М. Каган, В. Кремень, Л. Келеман, О. Лук’янова, А. Соколов, А. Труфанов, Ю. Шрейдер та інші; дослідження інтелігенції в духовному і морально-етичному контексті (О. Арнольдов, Л. Баткін, М. Бахтін, А. Бичко і
І. Бичко, Л. Буєва, В. Горський, Л. Коган, І. Кон, В. Межуєв, М. Савчин, Г. Смирнов, М. Попович, В. Толстих та ін.); дослідження інтелігенції як носія соціального iнтелекту (I. Бєляєв, С. Головко, Ю. Канигiн, Ю. Кулик, М. Кольчугiна, В. Панченко, Ю. Пахомов, Ю. Яковенко та iн.); дослідження психологічних аспектів інтелігенції (К. Бакшутова, Д. Попов, Д. ОвсяніковоКуликовський); дослідження інтелігенції як суб’єкта комунікації, у межах якої
відбуваються вироблення, апробація та утвердження суспільно-значущих буттєвих смислів і цiннiсних орiєнтацiй (І. Вепрєва, Д. Кралечкін, Я. Шевченко, М. Розумний, О. Степанова, А. Ушаков). Питанню розвитку рефлексії приділяли значну увагу такі вчені, як І. Зимня, А. Карпов, М. Найдьонов, І. Семенов, С. Степанов, Г. Щедровицький та ін.;
питанню рефлексії у контексті дослідження особливостей становлення особистості, її виховання і самовиховання – І. Бех, Б. Братусь, М. Боришевський, Р. Каламаж, З. Крижановська, Р. Павелків, І. Пасічник; генетичним чинникам
рефлексії – Ж. Піаже, С. Максименко та ін.; екзистенційній рефлексії – В. Анікіна, Ю. Репецький, І. Семенов та ін.; психології національної рефлексії – М. Шугай,
правової рефлексії – І. Сенчак. В останні роки досліджуються педагогічні аспекти у психології рефлексії (І. Безотосова-Курбатова, І. Зимня, А. Карпов, І. Скитяєва).
Попри значний обсяг теоретичних і прикладних розробок проблем рефлексії та інтелігенції, ці категорії викликають гострі дискусії та залишаються у площині неоднозначного й недостатнього розуміння, а зокрема, питання рефлексії
української інтелігенції досі не досліджено на науковому рівні. Очевидно, що для більш повного вивчення цього явища необхідна інтеграція різних галузей гуманітарних знань, їх ґрунтовний аналіз з метою виокремлення структурних компонентів особистості українського інтелігента.
Актуальність і недостатня вивченість проблеми у теоретичному та практичному плані зумовили вибір теми дисертаційного дослідження «Психологічна генеза рефлексії української інтелігенції».

Тип файлу: Дисертація (PhD)
Additional Information: Науковий керівник: Пасічник Ігор Демидович доктор психологічних наук, професор
Теми: За напрямами > Психологія
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: бібліотека Алла Шевцова
Дата розміщення: 30 Тра 2022 13:30
Остання зміна: 30 Тра 2022 13:30
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8639

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент