Моделі стратегічного позиціювання продукції аграрних підприємств та методичні підходи їх аналізу (Strategic Positioning Models of Agricultural Enterprises Products and Methodical Approaches to Their Analysis)

Козак, Людмила (Lyudmyla Kozak) (2022) Моделі стратегічного позиціювання продукції аграрних підприємств та методичні підходи їх аналізу (Strategic Positioning Models of Agricultural Enterprises Products and Methodical Approaches to Their Analysis). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Економіка»: науковий журнал (25(53)). pp. 25-30. ISSN 2311-5149

[thumbnail of 6.pdf] PDF - Published Version
Download (568kB)

Анотація

У статті досліджено моделі стратегічного позиціювання продукції аграрних підприємств та запропоновано
методичні підходи їх аналізу. На основі грунтовногго аналізу з’ясовано цілі та можливості застосування позиціювання за економічними параметрами, показниками екобезпеки та комбінацією чинників «ціна-екобезпека». Запропоновані методичні підходи аналізу моделей стратегічного позиціювання, які забезпечують комплексне оцінювання
внутрішніх та зовнішніх чинників умов функціонування аграрних підприємств, що обумовлює доцільність їх застосування на практиці.
The article has investigated the models of strategic positioning of products of the agricultural enterprises and proposed
methodological approaches to their analysis. Based on a detailed analysis, the goals and possibilities of positioning have
been clarified taking into consideration economic parameters, environmental safety indicators and a combination of
“price-environmental safety” factors. The author has argued that “Price Challenge” model is the most acceptable and
economically feasible in market positioning for large agricultural holdings, which unite a significant part of agricultural
enterprises. However, the model forces agricultural enterprises to use high-intensity production technologies and, as a result,
increase the level of state support for agricultural production.
The emphasis on environmental safety indicators allows producers to increase prices significantly, but requires technology
without using fertilizers, pesticides, growth regulators, feed additives and more. Despite the fact that the natural soil fertility
in Ukraine is high, the productivity of such technologies in terms of crop yields and animal productivity is lower compared
to modern intensive production approaches, and therefore the segment needs high government support. The author has
suggested that the strategic positioning based on the additional benefit from the combination of factors “price-environmental
safety” could be a kind of compromise model for domestic agricultural enterprises. The model assumes that agricultural
enterprises will optimize costs, use less intensive production technologies and focus on improved quality of agricultural
products and, at the same time, their moderate price.
The author has suggested methodical approaches to the analysis of strategic positioning models, which provide a
comprehensive assessment of internal and external factors of the conditions of agricultural enterprises activity and proves
the feasibility of their application in practice. In particular, the system of indicators for assessing stability of agricultural
enterprises market positions in terms of costs is effective in competitive analysis and useful for international comparisons.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: стратегічне позиціювання, економічні та екологічні атрибути продукції аграрних підприємств, управління цінністю, умови функціонування аграрних підприємств (strategic positioning, economic and ecological attributes of agricultural enterprises products, value management, conditions of the agricultural enterprises activity)
Теми: За напрямами > Економіка
Підрозділи: Економічний факультет
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 15 Сер 2022 11:52
Остання зміна: 15 Сер 2022 11:52
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8702

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент