Економічний стан туристичного бізнесу України в умовах пандемії COVID-19 (Economic State of Ukrainian Tourist Business in the Convention of the Covid-19 Pandemic)

Мамонтова, Наталія (Natalya Mamontova) and Сазонець, Ігор (Igor Sazonets) and Тімченко, Олександра (Oleksandra Timchenko) (2022) Економічний стан туристичного бізнесу України в умовах пандемії COVID-19 (Economic State of Ukrainian Tourist Business in the Convention of the Covid-19 Pandemic). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Економіка»: науковий журнал (24(52)). pp. 48-54. ISSN 2311-5149

[thumbnail of 9.pdf] PDF - Published Version
Download (640kB)

Анотація

Проведено узагальнення теоретичних підходів розвитку туристичного бізнесу та практичного аналізу економічного стану туристичного бізнесу України під впливом пандемії COVID-19. Проведено аналіз динаміки суб’єктів
туристичної діяльності України та кількості клієнтів туристичних компаній, надано порівняльну характеристику
розподілу туристів, проаналізовано вплив пандемії COVID-19 на міжнародні туристичні процеси. Визначено сучасні
тенденції розвитку туризму в Україні.
(The article attempts to combine the authors' opinions in the context of generalizing theoretical approaches to tourism
business development and practical analysis of the economic condition of Ukraine's tourism business under the influence
of the COVID-19 pandemic. To this end, the article sets a number of tasks: analysis of the dynamics of tourism in Ukraine
for 2015-2020, and the number of clients of travel companies, to provide comparative characteristics of the distribution of
tourists served by tour operators and travel agents to travel in 2015 and 2020, to clarify the performance of travel agents of
legal entities in 2020 by regions of Ukraine, to analyze the impact of the COVID-19 pandemic on international tourist arrivals
on a regional basis in 2019-2021, to determine the countries visited by Ukrainian citizens and countries from which foreigners
came Ukraine in the context of the COVID-19 pandemic.
It is proved that the tourism business in Ukraine is not evenly concentrated. The leaders in this indicator are Kyiv, Dnipro,
Kharkiv and Lviv regions.
It has been determined that in the conditions of the COVID-19 pandemic, the tourism business in Ukraine, although not
developing, is not degrading and remains at a certain level. This situation is due to the high incomes of citizens in certain
regions. In such conditions, the number of tour operators and travel agents has decreased, but not much.
It was found that countries such as Turkey and Egypt were most interested in the arrival of tourists from Ukraine during
the pandemic. The flow of tourists to these two countries was much higher than in all other countries combined. The number
of tourists leaving the country significantly exceeds the number of tourists coming to Ukraine.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: економіка, туристичний бізнес, пандемія, COVID-19, аналіз, туристичні компанії (economy, tourism business, pandemic, COVID-19, analysis, travel companies)
Теми: За напрямами > Економіка
Підрозділи: Наукові центри > Регіональний ресурсний центр з вивчення іноземних мов
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 16 Сер 2022 14:39
Остання зміна: 16 Сер 2022 14:39
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8705

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент