Психологія життєвих сценаріїв у акмеперіоді українських емігрантів

Гандзілевська, Галина Борисівна (2018) Психологія життєвих сценаріїв у акмеперіоді українських емігрантів. PhD thesis, Національний університет "Острозька академія".

[thumbnail of gandzilevska.pdf] PDF - Published Version
Download (7MB)

Анотація

Нестабільна політична, соціально-економічна ситуація в Україні, активна міжнародна академічна та
професійна мобільність сучасних українців викликають підвищений інтерес психолого-педагогічної науки до проблеми соціокультурної адаптації та акмереалізації емігрантів. П’ята хвиля еміграції нині набирає обертів. Чисельність
українців, які проживають в інших країнах, невпинно зростає. Відтак виникає проблема збереження їхньої етнонаціональної ідентичності у процесі акмеологізації за межами країни. Враховуючи те, що пристосування до інокультурного середовища супроводжується втратою психологічних ресурсів,
актуалізується потреба у вивченні чинників процесу відновлення і примноження їх у розрізі розгортання життєвого сценарію, який у стресовій ситуації створює
відчуття впевненості та безпеки щодо майбутнього. Розуміння конструктивного й деструктивного потенціалів життєвого сценарію може скерувати психологів нанові дослідження в напрямі акмеологізації представників зовнішньої та
внутрішньої міграції й надання їм ефективної психолого-акмеологічної допомоги у складних життєвих ситуаціях.
На сьогодні вивчення проблеми життєвих сценаріїв в Україні активно розвивається. Життєвий сценарій сучасні вітчизняні дослідники вивчають у контексті родових сценаріїв (Л. Гридковець та ін.) та рольової самореалізації
(П. Горностай), статевих і гендерних особливостей (Т. Камбалова, Н. Клименко та ін.); у полі наукового інтересу є мотиваційні чинники творення життєвого сценарію особистості (Л. Карагодіна та ін.), репрезентація життєвих ролей у
свідомості особистості (А. Одінцова та ін.), умови проектування життєвого сценарію (П. Жебєлєва та ін.), особливості формування життєвих планів та
усвідомлення життєвих сценаріїв у юнацькому віці (Т. Костіна, М. Гладкевич та ін.) тощо. Варто зазначити, що на відміну від трактування цього феномена
представниками західної психології, зокрема, засновником концепції транзактного аналізу Е. Берном та його послідовниками, які роблять акцент на пріоритетності несвідомого в плануванні життя, у сучасній вітчизняній психології сконцентровано увагу переважно на свідомому життєконструюванні. У зв’язку з цим центральними психологічними проблемами, які цікавлять сучасних
українських науковців, є пошуки ефективних методів процесу усвідомлення індивідом свого життя (І. Березко, І. Давиденко, П. Жебєлєва, В. Жигиреєва, О. Колобовнікова, Т. Костіна, О. Матвієнко та ін.), вибір життєвих стратегій для
його творчого, аксіологічного, саногенного та екологічного проектування (З. Карпенко, С. Максименко, І. Маноха, Н. Михальчук, І. Пасічник, Г. Радчук, Т. Титаренко, В. Ямницький та ін.). У полі наукового інтересу – технології
оптимізації соціально-психологічних практик моделювання й розбудови життєвого шляху (П. Горностай, О. Климишин, В. Климчук, В. Панок, М. Смульсон, Т. Титаренко, Н. Чепелєва, В. Чернобровкіна та ін.), зокрема, розуміння та інтерпретації життєвого досвіду особистісного зростання засобами наративізації у віковому діапазоні (В. Андрієвська, І. Березко, І. Гудінова, С. Гуцол, О. Зазимко, О. Зарецька, І. Лебединська, З. Карпенко, М. Смульсон,
Т. Титаренко, Н. Чепелєва, О. Шиловська, Л. Яковенко та ін.), репрезентації суб’єктивної картини світу та сенсу життя в наративах (Я. Григор’єва, О. Марута,
В. Черноіваненко та ін.). Водночас розв’язують питання, пов’язані зі стратегіями проектування життєвого шляху та організацією життєвого простору й досвіду
(Ю. Гончаренко, О. Гріньова, І. Кукуленко-Лук’янець, О. Клименко, С. Крутько, О. Матвієнко, О. Полунін, М. Семиліт, Н. Фалько, Ю. Швалб, Я. Ягнюк та ін.); вивчають проблема прийняття життєвих рішень особистістю (О. Санніков та ін.)
та життєвих альтернатив (О. Михайлова та ін.), зокрема, переживання життєвого вибору, кризи середнього віку (О. Блюм, О. Бретман, Л. Дикіна, Г. Радчук, В.Чернобровкіна та ін.), екстремальної ситуації (М. Томчук та ін.), розвиток і
реалізація духовного (Н. Жигайло, М. Савчин, В. Юрченко та ін.), життєтворчого потенціалу особистості (Л. Левіт, Н. Михальчук, С. Яланська та ін.) залежно від Я-концепції (Р. Каламаж, Г. Католик та ін.). Однак попри наявний інтерес психології до феномена життєвого сценарію, бракує досліджень, присвячених вивченню особливостей його реалізації в акмеперіоді, найбільш сензитивному для продуктивної реалізації життєвої програми особистості (В. Гладкова, У. Гуменюк, С. Пожарський, І. Шестопал,
В. Ямницький та ін.). Зв’язок розвитку й реалізації життєвого потенціалу людини з досягненням нею благополуччя (Л. Левіт) підсилює актуальність дослідження
шляхів оптимізації процесу, спрямованого на досягнення вершин особистісного, професійного, соціального й духовного самовдосконалення (акмеологізації (Т. Молодиченко)).
Проблеми акмеологізації особистості в Україні здебільшого висвітлюють у педагогічних дослідженнях. Водночас варто відзначити й результати психологопедагогічних напрацювань, де успішність акмерозвитку та акмереалізації
особистості вивчають у контексті її готовності до вікових змін (О. Лазорко та ін.), життєтворчої активності в дорослому віці (Ю.Михальська, Т. Молодиченко, І. Шестопал, В. Ямницький та ін.), наявності чи відсутності психологічних
бар’єрів творчого потенціалу особистості (У. Гуменюк, Н. Кузьміна, С. Максимова, Л. Міщиха та ін.). Поодинокі психологічні дослідження акмеперіоду вимагають нового погляду на процес досягнення вершинного розвитку особистості, зокрема у вимірі життєвих сценаріїв українських
емігрантів. У полі вітчизняних наукових зацікавлень останнього десятиліття чільне місце посідають крос-культурні дослідження (С. Федько та ін.), проблеми
міжкультурної адаптації, зокрема, мовленнєва адаптація (І. Тарасюк та ін.), мовленнєва компетентність і мовленнєвий досвід (М. Орап та ін.), поведінка в інокультурному середовищі (О. Іванченко та ін.), трансформаційні процеси
(А. Борисова та ін.), копінг-поведінка (Н. Родіна та ін.) тощо; актуальними є проблеми трудових мігрантів та їхніх дітей (О. Блинова, І. Крупнік та ін.), стратегії життєвої успішності внутрішньо переміщених осіб (І. Боровинська та
ін.), чинники адаптації, зокрема, роль життєстійкості в цьому процесі (В. Панченко, Т. Ларіна та ін.). Зростає інтерес і до становлення психологічної думки в українській діаспорі ХХ століття (А. Маслюк та ін.) тощо.
Однак нерозв’язаними залишаються питання успішної акмеологізації українських емігрантів в інокультурному середовищі. Це, своєю чергою, підсилює потребу у виокремленні узагальнювального поняття життєвого сценарію в умовах акмерозвитку особистості, концептуалізації проблеми його реалізації в акмеперіоді емігрантів з урахуванням дискусійних поглядів щодо ролі різних вікових особливостей психіки індивіда в його життєплануванні та акмереалізації
крізь призму пристосування до змінених обставин. Недостатнє теоретичне та емпіричне вивчення окресленої проблеми свідчить про актуальність і практичну потребу в її системному дослідженні, що й зумовило вибір теми дисертаційного дослідження – «Психологія життєвих сценаріїв у акмеперіоді українських емігрантів»

Тип файлу: Дисертація (PhD)
Additional Information: Науковий консультант: ПАСІЧНИК Ігор Демидович, доктор психологічних наук, професор
Теми: За напрямами > Психологія
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: бібліотека Алла Шевцова
Дата розміщення: 03 Жов 2022 07:37
Остання зміна: 03 Жов 2022 07:37
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8728

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент