Роль колористики у способах відтворення внутрішнього мовлення персонажів у французькій мінімалістичній прозі кінця ХХ – початку ХХІ століть

Дегтярьова, Є. (E. Dehtyarova) (2015) Роль колористики у способах відтворення внутрішнього мовлення персонажів у французькій мінімалістичній прозі кінця ХХ – початку ХХІ століть. Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. Серія «Філологічна» (Вип.53). pp. 84-86.

[thumbnail of 35.pdf] PDF - Published Version
Download (297kB)

Анотація

У статті розглядаються особливості колористики у способах відтворення внутрішнього мовлення персонажів
у французькій мінімалістичній прозі кінця ХХ – початку ХХІ століть. Дослідження виконано на матеріалі французь-
ких мінімалістичних романів Ф. Бона, Ж. Ешноза, К. Гайї, Ж.–Ф. Туссена.
(The article describes the peculiarities of coloristics in the ways of displaying the inner speech of the characters in French minimalist poetry of the late XX – early XXI centuries. The paper researches the image-symbolic context of French minimalist novels of the late XX – early XXI centuries that recreates the author’s vision of this epoch. The choice of the researched material – the novels of French minimalist writers – is based on the fact that their work is inaccessible to the general reader Ukraine due to the almost complete lack of translated texts. It is established that in the conceptual context of the French minimalist prose it is an image and symbolic transfer of the inner speech of the characters that becomes important. Among the images and symbols of the recreation of the characters’ inner speech, coloristics takes a special place in the French minimalist novels. The color nomination plays an important role in the representation of the inner speech of the characters in the works conceptual context of the discussed epoch. The colors project a number of text concepts in the fabric of inner speech.
The research results reveal that the image and symbolic context of the inner speech of the characters in French minimalist prose of the late XX – early XXI century is represented in a diverse color palette. The most symbolic in the identification of the text’s mega-concept and underlying text concepts is gray, as well as black and red, due to the peculiarities of the conceptual
arranging of the illustrations.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Внутрішнє мовлення, колір, образно-символічний простір, текстовий концепт, французькиий мінімалістичний роман (Internal speech, color, image and symbolic context, text concept, French minimalist novel)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 14 Лют 2016 13:03
Остання зміна: 14 Лют 2016 13:03
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4300

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент