ПЕРЕХІД ВІД ТРАНСЦЕНДЕНТАЛЬНОГО ДО РЕАЛЬНОГО СУБ'ЄКТА ІСТОРІЇ У "ФІЛОСОФІЇ ЖИТТЯ". (A transition from transcendental subject to real subject ofhistory in the Lebensphilosophie.)

Кушерець, Т. (Т. Kusherets) (2013) ПЕРЕХІД ВІД ТРАНСЦЕНДЕНТАЛЬНОГО ДО РЕАЛЬНОГО СУБ'ЄКТА ІСТОРІЇ У "ФІЛОСОФІЇ ЖИТТЯ". (A transition from transcendental subject to real subject ofhistory in the Lebensphilosophie.). Наукові записки. Серія "Філософія" (Вип.14). pp. 115-119.

[thumbnail of Kusherets_Filosof_Vyp_14.pdf] PDF - Published Version
Download (730kB)

Анотація

У статті розглядається здійснений такими представниками "філософії життя", як Ф. Ніцше і В. Дільтей, перехід від трансцендентального до реального суб'єкта історії, який здатний до поліва-ріативного відкриття напряму історичного процесу, виходячи із власної життєвої соціокультурної ситуації. Під час здійснення такого переходу була відкрита та сфера людської суб'єктивності, яка виявляється практично, тобто у процесі творчої самореалізації.
(The article deals with a transition from transcendental subject to real subject of history, a pattern employed by Friedrich Nitzsche and Wilheilm Dilthey, the leading representatives of the Lebensphilosophie. Pathetic criticism of these philosophers' ideas is tied with repudiation a substantial origin of Hegelian absolute Idea inside historic process for such a presentation annihilates individual human creativity. The author shows that Nitzsche's rejection of these ideas is at once a refutation of the presentation that history is to be perceived as a field where essential human powers occur. Nietzsche suggests an idea of history's ability to suppress and paralyze life impulses. It entails a conception of the "eternal recurrence" and an image of Ubermensch who is able to resist such an influence. And this perspective would be crucial for mankind. Classical conceptions of the philosophy of history are been criticized because of their dependence on "history of mass", history of regular and necessary, which presuppose belief in progress. The author highlights these ideas are foundation of elite model of a subject of history, which to the contrast to class and supranational models relies on recognition ofprivileges but rejects an idea of equality in human relations.
The article emphasizes that the representatives of the Lebensphilosophie radically revisited a modern presentation which identified subject and consciousness. On the contrary, they suggested the new fundamental principle of the human subjectivity, i.e. corporal "ego volo" that has never been used in thinking and self-consciousness. In opposition to rational scientific cognition there was confronted a special experience of immediate merger with being, a stance when consciousness is apprehended as an essential part of life impulse. Now a way to conceive the world is intuition unburdened with concepts and scientific criteria. As the specific reality subjectivity becomes apparent specifically, i.e. in practice by creative self-realization.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Суб'єкт історії, критична філософія історії, трансцендентальний суб'єкт, реальний суб'єкт, надлюдина. (Subject of history, critical philosophy of history, transcendental subject, real subject, Ubermensch.)
Теми: За напрямами > Філософія
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 31 Жов 2013 09:45
Остання зміна: 31 Жов 2013 09:45
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/2428

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент