Критична соціальна філософія освіти і перспективи демократичної інституалізації систем суспільства (Critical social philosophy of education and prospects for the institutionalization of democratic systems of society)

Зінченко, В. (V. Zinchenko) (2014) Критична соціальна філософія освіти і перспективи демократичної інституалізації систем суспільства (Critical social philosophy of education and prospects for the institutionalization of democratic systems of society). Наукові записки Національного університету "Острозька академія". Серія "Філософія", Вип.15. pp. 18-26.

[thumbnail of 6.pdf] PDF - Published Version
Download (268kB)

Анотація

Розглядається модель «критичної соціальної філософії освіти», втілена в програми суспільного розвитку
і навчання, які перш за все покликані навчити людей провадити самостійне й оригінальне дослідження себе,
соціуму й системи знань. Водночас обґрунтовується, що ці моделі та програми не мають бути відірвані ані від
індивідуально-колективної системи моральних і соціальних цінностей, теоретико-прикладного навчання, ані
від подальшого застосування набутих цінностей, норм і навичок у повсякденному житті, науці чи на виробництві,
у сфері
усіх соціальних
інститутів (Consider a model of «critical social philosophy of education», as embodied in the programs of social development
and learning, which are primarily designed to teach people how to lead an independent and original research themselves,
society and knowledge systems. However, it is proved that the models and programs should not be cut off from any individual
and
the
collective
system
of
moral
and
social
values

,

theoretical and applied training, nor from further use of the
acquired values, norms and skills in everyday life, science, or in production, sphere of all social institutions. The critical
social philosophy of formation aspires to update the humanised maintenance and sense of formation not for introduction
of values of the industrial capital and high technologies, but, first of all, for radical democratisation of formation for the
purpose of achievement of the progressive purposes, that research that will promote development of the person, civilisation
and community, social justice and strengthening of democratic participation in all versions of a life.
Formation should be reconstructed to the decision of tasks of technical revolution, but at the same time we should recognise,
that
in
the
globalized
world
there
is
a
menacing
growing
inequality,
conflicts
and
dangers,
therefore,
to
make
formation

corresponding
to
a
modern
situation,
it
should
investigate
and
solve
and
these
problems.
Changes
in
sphere
of
democratisation
of
formation
should
solve
these
problems
and
make
formation
by
public
institute
in
interests
of
the
social
majority
as
it

and

representatives of modern critical social philosophy of formation and critical, radical pedagogics offer. Globalisation
and technological revolution should be used for radical reorganisation of formation and maintenance for representatives of
social philosophy of formation and radical pedagogics of educational conditions that they could offer the models of pedagogics
and
reconstruction
of
formation
for
its
service
of
democracy
and
to
progressive
social
changes.
Though
also
it
is
necessary

to
criticise
rigidly
neoliberal
models,
also
important
at
the
same
time
and
to
offer
them
alternatives.
Thus,
it
is
necessary
to

accompany
demand for new knowledge and reorganisation
of formation with the program
of its democratisation.
Comprehension of these lessons of global development is necessary as for theoretical judgement of today’s prospects
of a world progressive policy in whole and in an education sphere in particular, and for practical attempts to change
our world to the best in interests of the public majority)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: критична соціальна філософія освіти, демократична освіта, педагогіка пригноблених, критична свідомість, глобалізація, громадянське суспільство (critical social philosophy of education, democratic education, pedagogy of the oppressed, critical consciousness, globalization, civil society)
Теми: За напрямами > Освіта
Навчальні матеріали та презентації
За напрямами > Суспільні науки
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: заввідділу Наталя Денисенко
Дата розміщення: 06 Тра 2014 08:13
Остання зміна: 06 Тра 2014 08:13
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/2773

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент