Кіберкультура: антропологія Інтернету (Cyberculrure: Anthropology of the Internet)

Стратонова, Н. (N. Stratonova) (2015) Кіберкультура: антропологія Інтернету (Cyberculrure: Anthropology of the Internet). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філософія» (Вип.16). pp. 90-95.

[thumbnail of 19.pdf]
Preview
PDF - Published Version
Download (260kB) | Preview

Анотація

Кіберкультура як нова соціокультурна практика включає в себе не лише сферу інформаційно-комп’ютерних технологій, а й певні ідеологічні практики. Ця стаття має на меті розглянути кіберкультуру як синтетичне поєднання технократичних ідей вчених та інженерів, ідеології хакерів, соціологічних та футурологічних пророцтв теоретиків постіндустріального суспільства, ідеалів маргінальних субкультур, а також ідей економічного лібералізму.
(Cyberculture as a new socio-cultural practice includes not only the area of ICT, but also some ideological practices.
This article aims to examine cyberculture as a synthetic combination of technocratic ideas of scientists and engineers, hackers ideology, social and futures prophecy theorists of postindustrial society, marginalized subcultures ideals and ideas of economic liberalism.
Manifestations of cyberculture based on interpersonal relationships, which act as mediator computer networks. It
could be action games, aspirations, places and metaphors that have a wide range of goods. Examples of manifestations
of cyberculture in the world today are the following: social networks, blogs, online games, forums, chat rooms,
e-commerce, virtual worlds (twinity, second life), bulletin boards (bbs), geotagging (using online maps and global
positioning systems for communication of virtual objects with the real world) peer-to-peer network (a network based
on the principle of equality of participants, characterized by the fact that their components can communicate with each
other), and so on.
Cyberculture is a new area of social development, directly related to the emergence, development and penetration
into the socio-cultural life achievements of information technology, the article singles out some of its features: decentered and anti hirerarchy structure, tehno liberalizm, dominance of visuality under textuality, virtual mythology, forced extraversion, simulation feedback, continuity and redundancy of information. Noted that the process of virtualization is occupying almost all spheres of human activity (science, art, economics, etc.), with general cultural origins, because now, as well as one or two centuries ago, is an essential attribute of their exclusion. However, in another reality, virtual.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Кіберкультура, кіберпростір, дигіталізація, техносоціальність, біосоціальність, антропологія (Сyberculture, cyberspace, digitization, tehno-sociality, bio-sociality, Anthropology)
Теми: За напрямами > Філософія
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 23 Лип 2015 09:00
Остання зміна: 23 Лип 2015 09:00
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/3866

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент