Композиційно-мовленнєва організація текстової матерії в ідіодискурсі С. Фіцджеральда

Ходос, І. (I. Khodos) (2015) Композиційно-мовленнєва організація текстової матерії в ідіодискурсі С. Фіцджеральда. Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. Серія «Філологічна» (Вип.53). pp. 259-262.

[thumbnail of 98.pdf] PDF - Published Version
Download (304kB)

Анотація

Стаття присвячена комплексному вивченню композиційно-мовленнєвої організації інтратекстових описів у ідіо-
дискурсі С. Фіцджеральда. З цією метою виокремлено й проаналізовано основні види композиційно-мовленнєвої фор-
ми «опис» у творчому доробку письменника, зокрема портрет, пейзаж і інтер’єр. Значну увагу приділено виявленню преферентних для С. Фіцджеральда засобів їхньої вербальної упаковки, шляхів і способів їхнього синтаксичного
аранжування, встановленню особливостей ментального простору письменника.
(The article deals with the integrated study of composition and speech arrangement of textual matter in S. Fitzgerald’s
idiodiscourse. In accordance with this goal the main types of composition and speech form «description», in particular portrait, landscape and interior, were singled out and analyzed. The article concentrates on the ascertainment of S. Fitzgerald’s preferable means of their verbal expression, ways and methods of their syntactic arrangement as well as of the key features of his mental space. It was ascertained that peculiarity of composition and speech form «description» in S. Fitzgerald’s artistic
system consists in its constructive, modeling and sense potential. It carries thematic as well as implicit information, thus contributing to the creation of an integral image as well as to the recreation of the author’s vision of man, ideological and artistic concept of his works. It was established that S. Fitzgerald’s idiodiscourse is distinguished by functional psychological
portraits, landscapes and interiors based on the synthesis of romantic and realistic traditions of perception and representation of man and their surroundings, which enables the author to create descriptions that are, on the one hand, lyrical, metaphorical and associative, and on the other hand, authentic and objective. It was ascertained that S. Fitzgerald’s descriptions set off the subtle psychologism and dual character of the author’s mental space, make obvious its dynamics and movement towards
increasing expressionability and anthropocentrism as well as contribute to the recreation of American society in the XX
century and revelation of its representatives’ world-view and emotional state.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Aнтропоцентризм, дуальний характер, ідіодискурс, інтер’єр, композиційно-мовленнєва форма, опис, пейзаж, портрет, психологізм (Anthropocentrism, composition and speech form, description, dual character, idiodiscourse, interior, landscape, portrait, psychologism)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури > Літературна критика. Літературні дослідження
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 15 Бер 2016 08:08
Остання зміна: 15 Бер 2016 08:08
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4388

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент