Професійна іншомовна підготовка як важливий чинник формування міжкультурної компетентності майбутніх фахівців із міжнародних відносин

Сніговська, О. (O. Snihovska) (2015) Професійна іншомовна підготовка як важливий чинник формування міжкультурної компетентності майбутніх фахівців із міжнародних відносин. Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. Серія «Філологічна» (Вип.54). pp. 314-317.

[thumbnail of 118.pdf] PDF - Published Version
Download (302kB)

Анотація

У статті розглянуто професійну іншомовну підготовку як структурний елемент системи формування міжкультурної компетентності студентів в аспекті кваліфікаційних орієнтирів бакалаврів, які навчаються за спеціальністю «Міжнародні відносини». Охарактеризовані сучасні напрямки професійної іншомовної підготовки представників соціономічної галузі діяльності, а також шляхи і засоби удосконалення кваліфікаційної системи професійної
компетентності фахівців з урахуванням особливостей впровадження фасилітаційного супроводу в навчально-виховний процес ВНЗ в контексті становлення їх міжкультурної компетентності.
(The research examined the category of «professional foreign language training» as a structural element of the formation
of the intercultural competence formative model for future specialists in educational surrounding of the classical university in the context of qualification baselines for bachelors enrolled in the specialty «International Relations». The article highlights the ineffective use of the potential of the construction that was examined in terms of training future specialists of international
level. The modern training trends of socionomy specialists were characterized considering the specifics of forming up of educational environment of the classical university in case of implementation of facilitative support of the professional foreign language training, as well as the ways and means of improving the qualification system of professional competence of the specialist in the context of professional formation of his intercultural competence.
Strategic directions of improvement of the professional foreign language training system of future specialists in international relations are defined as: familiarization of the historical and socio-cultural manifestations of diversity of nations and ethnic groups; high opinion formation both to the culture and spirituality of its nation and to the socio-cultural diversity in the modern world; formation of the world outlook culture of personality (self-perception as an inalienable part of the nation’s
cultural fund, perception as the index of professional and personal formation.
It’s recommended to implement the facilitative support of the professional foreign language training into the educational process to create situations of success that would motivate students for self-realization and for the development of activity and to create educational situations that would provide students with subjective position. Executing the connotative and thematic functions of the expert, of linguistic and professional interpreter, not just a compiler of knowledge; of a coach, translation
instructor (oral, written, simultaneous), organizer of international programs / projects / linguistic and productive practices / conferences, initiator of extracurricular activities (evenings of friendship, translation competitions, talk shows, etc.), coordinator
of joint efforts with students for fundamentalization of the knowledge in a specialization; generator of ideas; adviser,
counselor of trainees in foreign missions / foreign companies / travel agencies, etc., supervisor; the model of dignity, professional language success and accuracy, foreign language teacher personated into a facilitator of professional foreign language training of future specialists.
The results of our research showed that when it was provided students became more honest with the teacher and with
each other, more initiative in speech communication, they asked more questions concerning the speciality, spent more time on individual tasks and, finally, showed the higher level of cognitive, practical and personal functioning.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Професійна іншомовна підготовка, іноземна мова, фасилітаційний супровід, міжкультурна компетентність, майбутні фахівці з міжнародних відносин (Professional foreign language training, foreign language, facilitative support, intercultural competence, future specialists in international relations)
Теми: За напрямами > Освіта
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 17 Бер 2016 13:29
Остання зміна: 17 Бер 2016 13:29
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4411

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент