Роль міжкультурної комунікації у процесі набуття студентами перекладацької компетентності (The role of intercultural communication in the process of forming the translation competence of the students)

Кочубей, О. (O. Kochubej) (2016) Роль міжкультурної комунікації у процесі набуття студентами перекладацької компетентності (The role of intercultural communication in the process of forming the translation competence of the students). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія "Філософія" (Вип.62). pp. 179-181.

[thumbnail of 66.pdf] PDF - Published Version
Download (444kB)

Анотація

Стаття призначена дослідженню ролі міжкультурної компетенції у структурі перекладацької компетентності майбутніх філологів. Висвітлено основні дослідницькі напрямки щодо ролі міжкультурної взаємодії та міжкультурного спілкування у процесі підготовки висококваліфікованих спеціалістів. Запропоновано модель перекладацької компетентності з урахуванням наявності в її структурі міжкультурної компетенції як важливої складової.
(The article deals with the process of forming the translation competence of future philologists. The article reveals the methodological basis of the issue. The structural-functional model of translation competence is constructed. This model is based on the theoretical analysis of scientific literature. It contains the program of facilitating the formation of the translation
competence. The place of intercultural communication among the sub-competences in the structure of translation competence is discussed in the article. Basic psychological factors of forming the translation competence of future philologists were determined: the readiness of the students to participate in the program of formation of the translation competence; the willingness of the students to perform the translation independently and to take the professional decisions on their own; the forming of
some basic competences such as cognitive, social-psychological and axiological components of the translation competence; the students’ inclusion into the activities that are close to real-life conditions of their profession and etc.
In the article the issue is discussed, concerning one of the main tasks of modern education, namely that education specialist of a high level is able to learn and create cultural products through dialogic communication, ready for effective social interaction on the basis of accepted in the modern society the moral norms, etc., the process requires the involving of all the participants in the educational process of high level communicative culture, communicative competence, communication skills, etc.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Компетенція, міжкультурне спілкування, перекладацька компетентність, міжкультурна взаємодія (Competence, intercultural communication, translation competence, intercultural interaction)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури > Лінгвістика. Мовознавство
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 21 Лис 2016 15:06
Остання зміна: 21 Лис 2016 15:06
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4990

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент