Дидактичні засади формування культури фахового спілкування майбутніх менеджерів із туризму

Овсієнко, Л. М. (L. Odciienko) (2015) Дидактичні засади формування культури фахового спілкування майбутніх менеджерів із туризму. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна» (Вип.57). pp. 213-216.

[thumbnail of 48.pdf] PDF - Published Version
Download (257kB)

Анотація

Сфера туризму є однією із стратегічних галузей економіки, за допомогою якої відбувається подальший соціально-економічний розвиток держави. У пропонованій статті зроблена спроба визначити основні дидактичні засади формування культури фахового спілкування майбутніх менеджерів із туризму. Автор доводить, що чітко дібрана система підходів (особистісно орієнтованого, комуні-
кативно-діяльнісного й компетентнісного), принципів (загальнодидактичних і специфічних) і методів (активних та інтерактивних) навчання ефективно впливатиме на результат такої діяльності.
За цих умов студенти-туризмознавці не лише отримають знання фахових дисциплін, а й навчаться культури спілкування в майбутній професійній діяльності.
(The proposed article tries to determine the main didactic foundations of the formation of the culture of
the professional communication by the future tourism managers.
Having done the analyses of some researchers and scientific studies we came to conclusion, that there
is a system of efficient didactics means, which will help in solving of this question. They should include the
specific of the educational institution, especially if it is a pedagogic one.
The final purpose of the education of the future specialist in the tourist area is the formation of the professionally directed communicative competence, which is seen as a communication behavior, which is specific
to the academic and professional environment. Taking this into consideration, the education of the future
tourism managers should be providing the peculiarities of personally directed communicative active and
competence approach.
The problem of the students’ communicative culture formation could be successfully solved while holding
to some general didactic and specific educational principles where the last of them provide practical part of language culture development among the students of the named speciality.
The formation of the communication culture of the future specialists of the tourism management is efficient
while taking such kind of methods, where the special attention is paid to the active (problematic, partlyresearched, scientific and other) and the interactive ones.
A special role in this process is given to the exercises, that have reproductive character, which shoul be
connected with creative, as it helps to develop communicative competence of the future specialists of the
tourism area.
The article tries to come to conclusion, that clearly chosen system of approaches, principles and methods
of education efficiently influences the result of such kind of activity. Under these circumstances the students,
who study tourism, could get not only the knowledge of professional disciplines but also will be able to be
taught the professional communication culture on the future profession.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Kультура фахового спілкування, дидактичні засади, процес навчання, менеджер із туризму, студент, підхід, принцип, метод, вправи (Culture of the professional communication, didactic approaches, educational process, tourism manager, student, approach, method, exercises)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 23 Бер 2017 13:17
Остання зміна: 23 Бер 2017 13:17
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/5569

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент