Системно-динамічні особливості розвитку екологічної свідомості студентів

Кулик, Тетяна Миколаївна (2013) Системно-динамічні особливості розвитку екологічної свідомості студентів. PhD thesis, Східноєвропейський Національний університет імені Лесі Українки.

[thumbnail of Кулик_dis.pdf] PDF - Published Version
Download (2MB)

Анотація

У сучасному світі, незважаючи на техногенний та
інформаційний прогрес, поряд із позитивними наслідками та перевагами цивілізаційних змін, виникають також небезпеки, зокрема екологічні. Людина дедалі частіше відчуває власну безпорадність у взаємодії з природним середовищем через постійні природні катаклізми, екологічні кризи тощо. XXI
століття характеризується поступовим зростанням рівноправної суб'єктсуб'єктної взаємодії людини з природою, яка ґрунтується на існуючих духовних та інтелектуальних традиціях і передбачає вирішення екологічних проблем
першочерговим завданням подальшого розвитку суспільства.
Екологічні проблеми сьогодні розглядаються як світоглядні, як проблема свідомості людини та її ставлення до природи. Стає зрозумілішим, що попередження та подолання екологічної кризи неможливі без зміни свідомого ставлення людини до навколишнього середовища, яке, зі свого боку, є
стрижнем екологічної свідомості. Водночас важливим є те, що ставлення до природи як рівноцінного суб’єкта взаємодії не є стихійним, а потребує створення відповідних психологічних умов для його розвитку і вдосконалення. Розглядаючи екологічну свідомість не лише як психічне відображення і
перетворення природного середовища, а і як цілісний світогляд людини, вважаємо найсенситивнішим до її розвитку віковий період юнацтва. Адже саме в цьому віці дорослішання вибудовуються основні світоглядні настанови, засади й орієнтації особистості. А тому екологічна свідомість слугує цілісною системою поглядів особистості юнака на світ, на власне місце в діаді «людинаприрода», розумінням і емоційним оцінюванням смислу людської діяльності в забезпеченні геобіоценозу. Аналіз психологічної літератури засвідчує, що екологічна свідомість, її типи, види та форми були предметом вивчення в працях В. Й. Бочелюка, С. Д. Дерябо, А. М. Льовочкіної, Л. В. Потапчук, В. О. Скребця, Ю. М. Швалба;
формування екологічної активності студентів висвітлено в роботах О. В. Грезе, А. Л. Стеблецького, Л. В. Тенькової; проблеми екологічного руху в Україні відображено в дослідженнях Н. М. Бездорогої та ін. Екопроблематика цікавила й зарубіжних учених, серед яких проблеми екологічної поведінки й когнітивних карт К. Фовлера, В. Ходжеса, екологічні системи Ю. Брофенбренера,
концептуальні лінії екологічного дискурсу М. Халлідея.
Незважаючи на значну кількість вітчизняних і зарубіжних наукових розвідок у вивченні екологічної свідомості, її структури та функцій, дослідження екологічної свідомості як відкритої динамічної системи, яка здатна
розвиватися та має своєрідні вияви в юнацькому віці, не відображено в психологічній літературі. Водночас запити практики суспільного життя потребують активності екосвідомого молодого покоління, здатного
гармонізувати взаємодію з природою. Важливим також є вивчення не лише індивідуальної екологічної свідомості, а й масового її прояву, який часто відображається у ЗМІ та сприяє створенню суспільних знань, уявлень, настанов
і цінностей. Дослідження взаємовпливу індивідуальної та масової екологічної свідомості студентів у виробленні суб’єкт-суб’єктного ставлення до природи також належно не висвітлено в наукових джерелах. Цим зумовлено
актуальність та вибір теми «Системно-динамічні особливості розвитку екологічної свідомості студентів».

Тип файлу: Дисертація (PhD)
Additional Information: Науковий керівник: Засєкіна Лариса Володимирівна доктор психологічних наук, професор
Теми: За напрямами > Математика та природничі науки
За напрямами > Психологія
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: бібліотека Алла Шевцова
Дата розміщення: 18 Кві 2022 09:38
Остання зміна: 18 Кві 2022 09:38
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8617

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент