Психолого-педагогічні чинники адаптації обдарованих дітей до умов початкової школи

Паненкова, Юлія Валеріївна (2014) Психолого-педагогічні чинники адаптації обдарованих дітей до умов початкової школи. PhD thesis, Національний університет "Острозька академія".

[thumbnail of PanenkovaUV.pdf] PDF - Published Version
Download (2MB)

Анотація

Процес інтеграції України до європейського культурного простору передбачає впровадження світових освітніх практик підтримки обдарованих осіб і розвиток психологічної теорії обдарованості. Тому на сьогодні метою української державної політики є створення сприятливих умов для реалізації творчих особистостей, а важливими завданнями сучасної школи – пошук, збереження індивідуальності і розкриття таланту обдарованих дітей. Становлення обдарованої особистості у молодшому шкільному віці безпосередньо пов’язане з її адаптацією до умов початкової школи – включенням у нові соціальні стосунки, засвоєнням моральних норм, правил і суспільно значущих цінностей, формуванням особистісних рис, самооцінки, довіри до себе, навчальної мотивації. Однак школа і сім'я як найвпливовіші інститути соціалізації можуть негативно впливати на індивідуальний розвиток
й адаптацію обдарованих дітей. Актуальність проблеми адаптації обдарованих дітей до шкільних умов
підтверджують дані наукових досліджень багатьох відомих психологів і педагогів (Ш. Амонашвілі, О. Антонова, Д. Богоявленська, Ю. Гільбух, О. Кульчицька, О.Матюшкін, І. Панов, О. Савенков, Л. Токарєва, С. Томчук, В.
Шадриков, Н.Шумакова та ін.), на думку яких чимало обдарованих дітей не змогли реалізувати себе через несприятливе освітнє середовище (проблеми в стосунках, негативна навчальна мотивація, відсутність прагнення успіху). Теоретико-методологічні засади адаптації особистості широко вивчалися Ю.Александровським, А. Аршавським, О. Донченком, П. Кузнєцовим,
І.Милославовою, А. Налчаджяном, А. Петровським, Н. Сарджвеладзе, А. Фурманом, Н. Шевандріним та ін. Соціально-психологічні аспекти обдарованості розроблялися у працях Ю. Гільбуха, О. Кульчицької, В. Панова, О. Савенкова, К. Текекс, Л.Токарєвої, В. Юркевич (у молодшому шкільному
віці), В. Дружиніна, Н. Лейтеса, О. Матюшкіна, В. Моляко, О. Музики, В. Рибалки, Р.Семенової, М. Холодної (у підлітковому та юнацькому віці). Попри велику кількість різних теорій і концепцій розвитку здібностей і обдарованості
особистості проблема адаптації обдарованих дітей в освітньому середовищі початкової школи залишається недостатньо вивченою через відсутність досліджень особистісних характеристик обдарованих дітей і чинників, що
визначають специфіку їхньої адаптації, суперечливість результатів досліджень адаптації обдарованих дітей (досліджується переважно дезадаптація, рідше –
неадаптація), дослідження особливостей адаптації дітей певного виду обдарованості (інтелектуальної, академічної, художньої тощо), що ускладнює співставлення емпіричних показників. Отже, необхідність теоретичного осмислення та емпіричного дослідження проблеми адаптації обдарованих дітей молодшого шкільного віку зумовили вибір теми дисертаційного дослідження «Психолого-педагогічні чинники адаптації обдарованих дітей до умов початкової школи».

Тип файлу: Дисертація (PhD)
Additional Information: Науковий керівник: доктор психологічних наук Климишин Ольга Іванівна
Теми: За напрямами > Психологія
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: бібліотека Алла Шевцова
Дата розміщення: 02 Чер 2022 18:26
Остання зміна: 02 Чер 2022 18:26
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8644

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент