Батіщева, О. С. (O. Batishcheva) (2013) Громадянська освіта як інструмент формування громадянського суспільства в Україні: проблеми та шляхи їх подолання (Civic education as the instrument of development of civil society in Ukraine: problems and possible solutions). Актуальні проблеми громадянської освіти та виховання: український та зарубіжний досвід. pp. 9-15.
PDF
Download (258kB) |
Анотація
У статті розглянуто суб'єктивні та об'єктивні причини низької ефективності громадянської освіти та виховання в Україні. Серед суб'єктивних причин авторка називає комплекс меншовартості українців (а подекуди й відсутність національної гордості), песимізм та невпевненість у своїх силах, розчарування у дієвості та справедливості демократичного урядування, низький рівень довіри до владних інституцій, які призводять до незначної ефективності дидактичного та виховного впливу громадянської освіти. Об'єктивні політичні реалії та пануючий негативний дискурс навколо політичних проблем та проблем державного управління, що притаманні більшості посттоталітарних суспільств на початкових етапах демократичної трансформації, поєднуються з поширеною пасивною позицією суспільства, що гальмує розвиток демократичної політичної культури та призводить до незначної ефективності зусиль в рамках шкільної програми виховати небайдужого, активного та відповідального громадянина. Авторка зауважує, що видимі позитивні зрушення у громадянській свідомості можливі у довгостроковій перспективі лише за умови активізації зусиль держави та інститутів громадянського суспільства у впровадженні громадянської освіти та виховання, модернізації освітнього процесу та внутрішніх позитивних змін у суспільстві в цілому (In the article the author analyzes subjective and objective causes of low effectiveness of civic education
in Ukraine. She argues that such individual features as low self-esteem, the absence of national pride,
pessimism and low self-confidence, disillusionment in the effectiveness and fairness of democratic
administration, as well as low level of trust to government lead to ineffectiveness of pedagogic impact of
civic education. The mentioned above causes interlinked with objective political reality and the dominant
negative discourse about politics and public administration, are common to most post-totalitarian societies
at the first stage of their democratic transformation. Passive civil society and on the whole low level of
development of democratic political culture lead to unfruitful efforts to raise active and responsible citizens
within the frameworks of civic education curriculum in schools. The author concludes that positive changes
in civic consciousness are possible in the long run under the conditions of radical change in the approaches
to civic education, modernization of education and deep positive changes in Ukrainian society in general)
Тип файлу: | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | Громадянська освіта та виховання, громадянська свідомість, громадянське суспільство, громадянська позиція, політична культура, пострадянські країни (civic education, civic consciousness, civil society, political culture, post-soviet states) |
Теми: | За напрямами > Освіта Навчальні матеріали та презентації |
Підрозділи: | Навчально-науковий інститут міжнародних відносин та національної безпеки > Кафедра інформаційно-документних комунікацій |
Розмістив/ла: | Віталій Бондар |
Дата розміщення: | 30 Вер 2013 08:36 |
Остання зміна: | 30 Вер 2013 08:38 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/2367 |
Actions (login required)
Переглянути елемент |