Digital Repository of Ostroh Academy

Поняття автономії індивіда: на перетині політичної теорії лібералізму та ідеї ліберальної освіти (The Concept of Individual Autonomy: on the Intercross Between Political Theory of Liberalism and the Idea of Liberal Education)

Кузін, M. (M. Kuzin) (2015) Поняття автономії індивіда: на перетині політичної теорії лібералізму та ідеї ліберальної освіти (The Concept of Individual Autonomy: on the Intercross Between Political Theory of Liberalism and the Idea of Liberal Education). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філософія» (Вип.16). pp. 60-64.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (252kB) | Preview

Abstract

У статті розглядається поняття індивідуальної автономії в контексті множини відношень між лібе- ральною освітою та політичним лібералізмом. Здійснюється спроба фундаментальної критики проектів по- будови субстантивної метамоделі індивідуальної автономії з позицій соціального конструктивізму та розу- міння людини як істоти, здатної до постійної трансценденції поза власні межі. (Numerous versifications of liberalism theories and liberal education projects encompass the common ideal of recognizing the liberty as an ultimate value. The article starts it argumentation with the idea that the common for the both projects general concept of liberty is empty, unless the philosophical anthropology foundations that establish it are clarified. In the other words, the content of the concept of «liberty» should be considered as derivation out of a specific philosophical anthropology project that justifies its value, describes its sense, defines limitations, provides criteria of its realization. In this sense the idea of liberal education is thematically broader than political liberalism projects. Regarding the liberal education in the context of liberalism as a political theory, the situation changes. This situation is being examined from the standpoint of system theory and implications from metamodel of socioolitical fabric as it posed by liberalism theorists. Considering the concept of individual autonomy that is stated to be the aim of liberal education, a special attention is given to an attempt of fundamental critique against the projects that aim to propose a substantive metamodel of individual autonomy. This critique is based upon social constructivism approach and treating a human being as the one who is potentially capable for constant transcendence its own limitations. Finally, in a rather descriptive way it is proposed a normative interpretation of what the individual autonomy might be, finding the argumentation for it in Sufi tradition and intuitions of I. Berlin.)

Item Type: Article
Corporate Creators: ІВО НАПНУ
Uncontrolled Keywords: Ліберальна освіта, автономія індивіда, політичний лібералізм (Liberal education, autonomy of individual, political liberalism)
Subjects: by fields of science > Ethics
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: Галина Цеп'юк
Date Deposited: 22 Jul 2015 11:20
Last Modified: 22 Jul 2015 11:20
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/3860

Actions (login required)

View Item View Item