Digital Repository of Ostroh Academy

Науково-методичне забезпечення процесу міжкультурної комунікації

Ябурова, О. (O. Yaburova) (2015) Науково-методичне забезпечення процесу міжкультурної комунікації. Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. Серія «Філологічна» (Вип.54). pp. 85-88.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (295kB) | Preview

Abstract

У статті проаналізовано науково-методичне забезпечення процесу міжкультурної комунікації. Доведено, що міжкультурна комунікація це цілеспрямований процес взаємодії суб’єктів освітнього процесу, який передбачає оволодіння професійно-значущими концептами іншомовної культури на основі інтерактивності, духовності та перцеп- тивної готовності до ефективного міжкультурного спілкування в межах міжнародної співпраці. На думку авторки, завдання вищої школи – виховувати фахівців із високим рівнем сформованості іншомовної комунікативної компетентності, здатних до продуктивних дій на засадах іншомовних компетенцій у професійній іншомовній комунікації. (The article analyzes scientific and methodological means of future teachers’ intercultural communication; taking into account the results of scientific literature analysis it is possible to consider foreign language communication as a direct process of cooperation of the subjects in the educational surrounding, which means to obtain professionally notable concepts of foreign language culture on the base of interactivity, spirituality and perceptive readiness to effective intercultural communication in the ranks of international cooperation. The author also stresses that effective foreign language communication is based on foreign language communicative competence, which is a multileveled integral personal characteristic that allows the person to set goals and solve problems of different levels of complexity in effective ways in the spheres of foreign language cooperation. According to the author`s viewpoint the aim of the higher educational establishment is to graduate specialists, future teachers, with the high level of foreign language competence, obtained in the process of studying, ready for productive activities on the base of foreign language competences in professional communication. The author offers two courses in the field of intercultural communication for observation. Their aim is to spread future teacher’s outlook, enhance their social, cultural and communicative competence using verbal and non-verbal means of communication in the process of self-realization.)

Item Type: Article
Corporate Creators: ДНВЗ «Донбаський державний педагогічний університет»
Uncontrolled Keywords: Cпілкування, комунікація, іншомовна комунікація майбутнього фахівця, іншомовна комунікативна компетентність, творче мислення педагога, пріоритетність виховних впливів, лінгвокультура (Future teachers foreign language communication, communication, cooperation, foreign language, communicative competence, teacher’s creative thinking, priority of upbringing influence, linguo-culture)
Subjects: by fields of science > Education
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: Галина Цеп'юк
Date Deposited: 29 Jan 2016 07:34
Last Modified: 29 Jan 2016 07:34
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4167

Actions (login required)

View Item View Item