Digital Repository of Ostroh Academy

Перспективи збереження і розвитку традиційних лексико-граматичних форм ввічливості в сучасній японській мові

Свердлова, Т. (T. Sverdlova) and Колесникова, О. (O. Kolesnykova) (2015) Перспективи збереження і розвитку традиційних лексико-граматичних форм ввічливості в сучасній японській мові. Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. Серія «Філологічна» (Вип.52). pp. 237-240.

[img] PDF - Published Version
Download (320kB)

Abstract

У статті розглядаються особливості японської системи форм ввічливості, а також тенденції до їхньої трансформації на сучасному етапі розвитку мови. На прикладі дослідження процесу засвоєння і використання ввічливої мови японськими дітьми робляться висновки щодо стійкості та прогнозується подальше функціонування системи форм ввічливості як однієї з фундаментальних засад японського суспільства. (The article explores the specifics of Japanese system of polite language. Existing classifications of Japanese polite language forms, created by Japanese linguists and japanologists from other countries, are being analysed. Also tendencies for transformation of polite forms at the present stage of Japanese language development, such as simplification, substitution of particular forms by the others, expanding and shrinking of spheres of usage of particular forms are also being studied. Through the example of exploration of acquisition and use of polite language by Japanese children the conclusions about stability and future functioning of politeness system as one of the fundamental grounds of Japanese society. Considerable difficulties in acquisition of forms of politeness by children, a significant number of errors or attempts of children and youth to avoide completely the traditional structures of polite speech in any of the situations could indicate a tendency to a gradual disappearance of these forms. However, the results of the study suggest early and successful mastery of polite language by Japanese children, which is demonstrated in the role-playing games. Japanese children successfully master early enough the basics of polite language in the family, and quickly learn to analyze the social context and factors influencing the choice of lexical or grammatical constructions. Purposefully skills of proper use of polite language are improved during the preschool and school education and further professional activities. Polite language continues to reflect the relationship of social hierarchy in Japanese society, and so soon, albeit in a somewhat modified form, to retain its position in modern Japanese.)

Item Type: Article
Corporate Creators: Київський національний лінгвістичний університет
Uncontrolled Keywords: Форми ввічливості, категорія адресива, категорія гоноратива, суспільна ієрархія, тенденція до спрощення, рольові ігри (Polite forms, cathegory of addressive, cathegory of gonorative, social hierarchy, tendency to simplification, role-play games)
Subjects: by fields of science > Education
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: Галина Цеп'юк
Date Deposited: 14 Apr 2016 14:12
Last Modified: 14 Apr 2016 14:12
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4513

Actions (login required)

View Item View Item