Іноземна мова у професійній діяльності спеціаліста-юриста (за результатами соціологічного дослідження) (Foreign language in the professional activity of a lawyer (results of sociological research)

Караваєва, Т. (T. Karavaeva) and Мітіна, О. (O. Mitina) (2016) Іноземна мова у професійній діяльності спеціаліста-юриста (за результатами соціологічного дослідження) (Foreign language in the professional activity of a lawyer (results of sociological research). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія "Філософія" (Вип.62). pp. 133-136.

[thumbnail of 49.pdf] PDF - Published Version
Download (363kB)

Анотація

У статті проаналізовано комунікативні потреби фахівців-юристів при використанні іноземної мови в професійній діяльності, які вимагають інтеграції з профільними дисциплінами і є не лише засобом спілкування, а й засобом
інформаційної діяльності та засобом систематичного поповнення професійних знань. Доведено необхідність ново
го підходу до викладання та вивчення іноземної мови в умовах інтеграції української освіти в європейську освітню
систему та обрання загального культурного вектора на глобалізацію освіти. Визначено актуальність дослідження
за запровадження новітніх методик вивчення іноземної мови студентами юридичних спеціальностей українських
вишів. Висвітлено найважливіші компетенції, якими повинен оволодіти майбутній фахівець-юрист під час вивчення
іноземної мови, та принципи спрямування навчального процесу, що сприяють оволодінню цими компетенціями.
(The communicative needs of legal professionals using a foreign language in the professional activity that require integration with specialized disciplines and is not only a means of communication but also a means of information and means of systematic acquirement of professional knowledge are analyzed in this article. The necessity of a new approach to teaching and learning of a foreign language in the conditions of integration of the Ukrainian education into the European education system and the choice of the general cultural vector to globalization of education is proved. The relevance of research of introduction of
the latest techniques of foreign language learning by the students of legal specialities of the Ukrainian higher education institutions is defined. The major competences which a future lawyer has to master at learning foreign languages, and the principles of educational process that promote mastering these competences are described. It is proved that the process of learning a foreign
language should be as close as possible to the actual professional activity of the lawyer using a foreign language as a means of information activities and professional communication – direct (speaking) or indirect (reading). Cognitive-communicative approach which is focused on the development and activization of speech and mental activity of the students including various approaches, tasks and exercises, first of all situational exercises which are close to reality is chosen as a priority approach.
Here we can mention: micro / macro dialogues, polylogues, case studies, situational training exercises, role-playing games, discussions, presentations, «round tables», staging, creative tasks, etc., in particular synthesizing contents of sentences and texts, group projects and other types of team work. The use of test- tasks, tasks of open type with the expression of the opinion are aimed at the critical analysis of the read information, independent generalizations, expression of own understanding of events, interpretation of lexical units by means of a foreign language, the use of the Internet – sources, video and audio-materials and
other technical means. The particular emphasis is placed on a selective component of independent work taking into account interests and preferences of a future lawyer and the level of the student’s knowledge, as well as on interdisciplinary relations with implementation of monitoring research of students’ achievements in studying a foreign language.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Юрист, іноземна мова, глобалізація та інтеграція, комунікативний підхід, комунікативні потреби, професійне спілкування, усна практика, професійні потреби (Lawyer, foreign language, globalization and integration, communicative approach, communicative needs, professional communication, oral practice, professional needs)
Теми: За напрямами > Освіта
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 11 Лис 2016 13:38
Остання зміна: 11 Лис 2016 13:38
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4965

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент