Digital Repository of Ostroh Academy

Гендерні аспекти профорієнтаційної роботи з учнями середніх навчальних закладів Канади (Gender aspects of career guidance of students of Canadian secondary schools)

Костюк, O. (O. Kostiuk) (2016) Гендерні аспекти профорієнтаційної роботи з учнями середніх навчальних закладів Канади (Gender aspects of career guidance of students of Canadian secondary schools). Гендерна парадигма освітнього простору (3/4). pp. 97-105. ISSN 2519-8416

[img] PDF - Published Version
Download (430kB)

Abstract

Проаналізовано канадський досвід врахування гендерних аспектів у профорієнтаційній роботі зі школярами. Розкрито сутність гендерно справедливого професійного спрямування в канадській середній школі. Висвітлено напрями профорієнтаційної роботи та відображення гендерної складової у них. З’ясовано риси та навички, які формують канадські педагоги у своїх вихованцях для їх успішного працевлаштування та виконання майбутніх професійних соціальних ролей. Окреслено основні форми роботи з молоддю для розширення її уявлень про можливі траєкторії трудової діяльності. Охарактеризовано програми, метою яких є заохочення учениць до вибору нетрадиційних для їх статі професій, обґрунтовано принципи таких програм (The Canadian experience of taking into account gender aspects in the career guidance of students has been analyzed. The essence of gender-equitable professional development in Canadian schools has been illustrated. The main directions of career development and gender inclusion in these spheres have been determined. Personal qualities and skills which are formed and developed in students by Canadian teachers for their effective employment and performance of future professional and social roles have been outlined. The main forms of work with youth in order to expand their consciousness of career paths have been defined. The programs aimed at girls’ encouragement to choose nontraditional careers for their sex have been characterized. The principles of these programs have been justified.)

Item Type: Article
Corporate Creators: Національний університет "Острозька академія" (The National University of Ostroh Academy)
Uncontrolled Keywords: Гендер, гендерна рівність, тендерні стереотипи, гендерна педагогіка, професійна орієнтація, Канада, середня школа (Gender, gender equity, gender stereotypes, gender and education, career guidance, Canada, secondary school)
Subjects: by fields of science > Education
Divisions: The College of Romance and Germanic Languages
Depositing User: Галина Цеп'юк
Date Deposited: 23 Nov 2018 12:17
Last Modified: 27 Nov 2018 15:07
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/7396

Actions (login required)

View Item View Item