Дайнека, Н. (Daineka) (2015) Аспекти дослідження феномену кібербуллінгу (Aspects in the study of Cyberbullying). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна» (Вип.55). pp. 79-83.
Preview |
PDF
- Published Version
Download (343kB) | Preview |
Анотація
Статтю присвячено аналізу поняття кібербуллінгу та різних підходів до його вивчення. Відповідно до результатів дослідження кібербуллінг визначено як форму агресивної комунікації, що відбувається в електронному просторі
і направлена на систематичне переслідування особи іншою особою або групою осіб. Аналізуються основні підходи
до вивчення кібербуллінгу, такі як: соціологічний, соціолого-психологічний, соціолого-правовий, педагогічний, лінгвістичний.
(The paper is aimed at the analysis of the notion of cyberbullying and different approaches to its study. Because of the rapid development of modern technologies, the means of communication change. The emergence of cell phones, availability of computers and the Internet promoted the appearance of the new forms of communication, one of them is cyberbullying, which
has become an implementation of bullying in electronic environment. According to the results of the research, cyberbullying is defined as a form of aggressive communication that takes place in the cyberspace and is aimed at the systematic persecution of one person by another person or a group. Most frequently the instruments used by cyber aggressors are leaving messages on blogs, chats, websites, sending text messages and emails, sharing videos and personal information of the victim. The amount of methods which can be used for cyberbullying is rapidly growing. Among the approaches to the study of cyberbullying the following were analyzed: sociological, socio-psychological, sociological-legal, pedagogical, linguistic. Cyberbullying is viewed as a form of cruel and aggressive communication, which is happening in electronic environment and is aimed at
planned systematic humiliation of a person by another person or a group of people. Further studies can be directed toward the analysis of the speech (language) situation of cyberbullying, distinguishing communication strategies, which are used by cyber aggressors and their victims.)
Тип файлу: | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | Буллінг, кібербуллінг, соціологічний підхід, соціолого-психологічний підхід, соціолого-правовий підхід, педагогічний та лінгвістичний підходи (Bullying, cyberbullying, sociological approach, sociological-psychological approach, sociological-legal approach, pedagogical and linguistic approaches.) |
Теми: | За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури |
Підрозділи: | UNSPECIFIED |
Розмістив/ла: | Галина Цеп'юк |
Дата розміщення: | 14 Січ 2016 15:20 |
Остання зміна: | 14 Січ 2016 15:20 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4042 |
Actions (login required)
Переглянути елемент |