Ільченко, О. (O. Ilchenko) (2015) Евфемізми сучасних україномовних ЗМІ: соціальний аспект. Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. Серія «Філологічна» (Вип.53). pp. 118-120.
PDF
- Published Version
Download (338kB) |
Анотація
У статті проаналізовано евфемізми, що продукуються і функціонують в українській мові сучасних ЗМІ, тобто характерні для українського мас-медійного соціалекту. Дослідження репрезентує результати впливу соціальних
факторів на вживання евфемізмів – мовленнєвих фактів, що за своєю природою підпорядковуються соціальним орієнтирам. Евфемізми інтерпретовано в соціальному аспекті.
(This paper deals with the euphemisms that are produced and function in the Ukrainian language of modern media. The aim of using euphemisms is the desire to avoid communication conflicts and failures, camouflage reality; encrypting messages from other parties. The work represents the results of the influence of social factors on the usage of euphemisms. The main causes for the social aspects of euphemisms was revealed: 1) human speech – a means of communication that has a social nature;
2) the man and his inner world is social, public-oriented and community driven; 3) speaker’s assessment can be regarded as rude, tactless; 4) psychological mechanisms of euphemistically replacement are activate the communication 5) the selection of such signs, which can soften harsh words and expressions, to mask, to cover up the essence of the phenomenon; 6) selection of
euphemisms depends on the situation of communication. In the article named spheres of social life, which often use euphemisms.
The spheres of social life include diplomacy; the repressive actions of the authorities; state, military secrets; the activities of the military, intelligence, police, criminal investigation department and other organs of human power, the activity of which is hidden;
the distribution and maintenance; relations between different social groups, the status of such groups; some professions, euphemistically replacement names which raises the prestige of these professions or hide negative impression from their direct equivalent. This work is scheduled prospect of further research that is explored ways to produce euphemisms.)
Тип файлу: | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | Eвфемізм, соціальний аспект, мова ЗМІ (Euphemism, social aspect, media language) |
Теми: | За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури |
Підрозділи: | UNSPECIFIED |
Розмістив/ла: | Галина Цеп'юк |
Дата розміщення: | 19 Лют 2016 08:26 |
Остання зміна: | 19 Лют 2016 08:26 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4321 |
Actions (login required)
Переглянути елемент |