Суима, И. (I. Suima) (2015) Метаязыковое представление коммуникативного задания предложения в системе вопрос-ответ (на материале английского языка). Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. Серія «Філологічна» (Вип.53). pp. 242-244.
Preview |
PDF
- Published Version
Download (333kB) | Preview |
Анотація
Стаття присвячена розглядові основних типологій речень за метою висловлювання на матеріалі англійської
мови. Особлива увага звертається на метамовну інтерпретацію понять «респонсив» та «респонсивне речення».
Респонсивне речення у системі питання-відповідь описується як специфічний, особливий тип речення згідно з його
комунікативним завданням.
(The article deals with the main typologies of sentences according to the purpose of communication based on the English language. Particular attention is drawn to the metalinguistic interpretation of the notions «responsive» and «responsive sentence.»
Responsive sentence in the question-answer system is described as a specific and particular type of sentence accoding to its communicative task. Responsive sentence itself is representing not only the answer to the question, but mostly reaction to this question. Under the term «responsive» David G. Lockwood, Peter Howard Fries, James E. Copeland identified such structures as «They are, we are, I am, he\she is» etc if they are used as answers to the question. Jones Bob Morris appealed to the term «responsive» while describing «yes-no words and their equivalents». If to interpret the notion «responsive sentence»
in a broader sense, it is possible to suppose, that this syntactic unit can be used not only in the correlation with the interrogative sentences, but also in relation with the other ones: declarative, imperative, optative. Such a consideration can be reasoned by the fact that a person can react verbally not only the question (interrogative sentence), but also the statement (declarative
sentence), command or request (imperative sentence), expressing of someone’s wishes (optative sentence) etc. The responsive sentences are interesting in lexical as well as in semantic, functional and structural aspects, lexical content of the sentence of this type can include lexical material of the question or expression, but, mostly it can be expanded not informatively but modal according to the specifics of the issue or expression. These speech units have a wide range of differential features, based on
the lexical content, functional loading and communicative orientation of the corresponding constructions.)
Тип файлу: | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | Респонсивне речення, мета висловлювання, комунікативне завдання речення, розповідні, питальні, спонукальні речення (responsive sentence, communicative aim, sentence communicative task; narrative, interrogative, and stimulating sentences) |
Теми: | За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури > Лінгвістика. Мовознавство |
Підрозділи: | UNSPECIFIED |
Розмістив/ла: | Галина Цеп'юк |
Дата розміщення: | 14 Бер 2016 15:09 |
Остання зміна: | 14 Бер 2016 15:09 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4382 |
Actions (login required)
Переглянути елемент |